Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Marknadschef: ”Kunderna är illojala och skiter fullständigt i var de spelar”

Metal Casino är en av många uppstickare på nätkasinomarknaden. I en intervju med reklamtidningen Resumé berättar marknadschefen Clas Dahlén om sina erfarenheter från branschen och om företagets koncept.

– Alla kasinon har generiska erbjudanden och produkter. Det är samma skit fast med olika färger, berättar Clas Dahlén för Resumé.

Han fortsätter:

– Konkurrensen är stenhård vilket gör att marknadsföringskostnaderna är skyhöga, ibland över 40 procent. Alla sitter fast med bonuserbjudanden och affiliatepartners som tar runt hälften av intäkterna från spelarna. Det är en helt galen marknad.

Metal Casino är en del av VRTCL Gaming Group och sysselsätter åtta personer. Kontoret finns på Malta och företaget har totalt tagit in 62 miljoner kronor i kapital för att få snurr på verksamheten.

[irp]

”Kunderna är illojala”

Clas Dahlén har bakgrund som bland annat Sverigechef på Mr Green, men lämnade bolaget då de centraliserade delar av verksamheten till Malta.

Hans analys av spelbranschen är tydlig:

– Kunderna är illojala och skiter fullständigt i var de spelar. Det finns liksom ingen som älskar Betsson eller LeoVegas. Så man dundrar på med en massa ineffektiv marknadsföring för att dra in kunder, samtidigt som de gamla lämnar. Det blir ett enormt spill. För att bli effektiv och lönsam måste man jobba med lojaliteten och skapa ett varumärke som är relevant för medlemmarna.

[irp]

Allt handlar om effektiv marknadsföring

Nyckeln till framgång är istället, enligt Clas Dahlén, att rikta in sig mot en nischad målgrupp.

Han berättar att Metal Casinos konverteringsgrad är på åtta gånger högre än snittet i branschen.

– Vi tycker att vi har lyckats skapa ett varumärke som ger en emotionell koppling till sajten. Känslan är att man är med i något större än bara ett jävla casino, säger han i intervjun med Resumé.

Läs hela intervjun med Claes Dahlén här: Han ska rocka spelbranschen

Gå till Start