Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Resumé wallraffade spelbolagen: “Utsatta och förföljda”

Reklamtidningen Resumé har granskat spelbolagen och dess sätt att göra reklam. De beskriver upplevelsen som “utsatta och förföljda”. Enligt Sifo köpte bolagen reklam för 5,5 miljarder under 2017.

– Utsatta och förföljda. Vi registrerade oss som spelare på nätkasinon och blev kontaktade nära 150 gånger på 25 dagar. Det här är historien om hur en uppskruvad marknadsföring kan få vem som helst att bli spelberoende, skriver Resumé.

“Sms:et från Multilotto trillar ner i inkorgen fredagen den 20:e april klockan 15:50.15 minuter tidigare bekräftade en medarbetare på nätcasinot att spelkontot på vår begäran stängts av. Men det gällde tydligen inte marknadsföringen. Den går inte att komma undan.

Allting började 25 dagar tidigare.”

Här är alla delar i Resumés granskning:

1. Vi wallraffade spelkasinon – blev överrösta med reklam (öppen)
2. Resumé Insikts reportrar inlåsta hos spelbolagen – på livstid (öppen)
3. Spelbolagen svarar på kritiken: “Naturligtvis inte bra” (öppen)
4. Spelmissbrukaren Andreas: “Reklamen förföljer mig livet ut” (låst)
5. Forskaren: “Spelreklamen spär på missbruket”
6. Spelbolagen tvingas ändra sin marknadsföring – så påverkas de av nya lagen (låst)
7. Vi granskade spelbolagens marknadsföring – här är slutsatserna (låst)

[irp]

Sifo: 2017 köpte bolagen spelreklam för 5,5 miljarder

Spelbranschen har ökat marknadsföringstakten – och väntas köpa ännu mer spelreklam under 2018. Fjolårssiffror som Dagens Industri tagit fram visar att positionering och nykundsrekrytering genom ökad marknadsföring redan är på högvarv.

Enligt Sifo-siffrorna uppgick spelbolagens bruttoreklaminvesteringar i Sverige till fem och en halv miljard kronor under 2017.

De 5,5 miljarderna kan jämföras med de 3,8 miljarder kronor som bolagen köpte spelreklam för 2016, enligt Dagens Industri. Samma siffra för 2015 var enligt Lotteriinspektionen 3,3 miljarder.

Gå till Start