Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

SEEM fäller ATG – friar vinglas som premie vid köp av spel

Spelbranschens expertgrupp för etisk marknadsföring, SEEM, har granskat två nya spelreklamärenden. ATG fälls för marknadsföringen av spelet Top 7 och Kombilotteriet frias från anmälan mot att använda vinglas som kundpremie.

ATG:s reklam ”vår snabbaste och enklaste miljonchans” för spelet Top 7 har anmälts som vilseledande och att det är felaktigt att generellt påstå att spelet är ett högvinstspel med miljonchans. SEEM:s fäller reklamen med den sammantagande bedömning att den överdriver möjligheterna till vinst.

− Vår avsikt var att förmedla ett spel där vi har betalat miljonvinster vid flera tillfällen under det senaste året. Vi accepterar SEEM:s beslut och ser över vår marknadskommunikation för Top7, säger Sten Andersen, marknadschef på ATG.

[irp]

Friar vinglas som premie vid köp av spel

Kombispel har blivit anmälda för att erbjuda vinglas som premie vid köp av spel, med synpunkten att det är olämpligt att spel och alkohol kopplas ihop. SEEM friar reklamen och motiverar att den de facto inte innehåller en alkoholhaltig produkt som omfattas av Sveriges alkoholmonopol.

Glasen kan användas till olika slags drycker och någon direkt uppmaning att glasen ska användas för just alkohol, uttrycks inte.

− Vår marknadsföring ska alltid ske i en anda av spelansvar och vara utformad med måttfullhet och vi delar bedömningen om att annonsen inte strider mot SPER:s riktlinjer. Glas, porslin och andra hushållsartiklar är premier som uppskattas av våra kunder. Vi vill dock inte att våra annonser ska riskera att skapa fel associationer och kommer att se över valet av premier, säger Jonas Lindholm, vd på Kombispel.

Ärendena finns att läsa i sin helhet på SEEM:s hemsida.

Gå till Start