En ny undersökning, gjord av Svenskt Kvalitetsindex (SKI), visar att allmänheten och kunderna har ett ovanligt lågt förtroende om spelbranschen – jämfört med andra branscher. I sin rapport lyfter SKI förslag på åtgärder som branschen bör ta till sig.
Under presentationens rubrik ”Vad bör branschen göra” har Svenskt Kvalitetsindex valt ut öppna kommentarer från undersökningen.
SKI:s slutsatser enligt sin sammanfattande presentation:
- ”Branschens generella nöjdkundindex är lågt men…
- Vi ser ett samband mellan spelfrekvens, insats och kundnöjdhet
- Vadhållning på hästar samt sport och pokerspel har en kundnöjdhet över index 60
- Nätspel har generellt högre kundnöjdhet än spel på plats/i butik
- Branschen får generellt gott betyg på sin produktkvalitet
- Svagt imagebetyg – ett mål bör vara (minst) index 70
- ”Top-of-mind” smickrar inte… vi ser sällan den här typen av kommentarer
- Icke-spelare och sällanspelare är mycket kritiska – svårt att nyrekrytera/utveckla
- Kort sagt: Branschen bör ta anseendefrågan på allvar”
[irp]
Åtgärder som kunder och allmänheten föreslår
Åtgärder enligt spelare och icke-spelare från undersökningens öppna kommentarer:
- ”Minska reklam och annonsering
- Arbeta mot spelberoende (både förebyggande och mer kontrollerat)
- Visa ökat samhällsengagemang (dela vinst till föreningsliv, välgörenhet)
- Visa större transparens och ansvarstagande
- Dela ut fler mindre vinster”
[irp]
SKI: ”Ta anseendefrågan på allvar”
Undersökningen genomfördes mellan 23 november och 5 december 2017 via webbaserad datainsamling via ett demografiskt representativt urval om 1003 respondenter.
– Ta anseendefrågan på allvar, så här svaga siffror kan man inte leva med långsiktigt om man vill vända en negativ branschutveckling, skriver SKI i sin slutliga rekommendation till spelbranschen.
Sammanfattningen av undersökningen finns att läsa här.