Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Spelbranschen har dåligt anseende – det här bör göras enligt kunderna

En ny undersökning, gjord av Svenskt Kvalitetsindex (SKI), visar att allmänheten och kunderna har ett ovanligt lågt förtroende om spelbranschen – jämfört med andra branscher. I sin rapport lyfter SKI förslag på åtgärder som branschen bör ta till sig.

Under presentationens rubrik ”Vad bör branschen göra” har Svenskt Kvalitetsindex valt ut öppna kommentarer från undersökningen.

SKI:s slutsatser enligt sin sammanfattande presentation:

  • ”Branschens generella nöjdkundindex är lågt men…
    • Vi ser ett samband mellan spelfrekvens, insats och kundnöjdhet
    • Vadhållning på hästar samt sport och pokerspel har en kundnöjdhet över index 60
    • Nätspel har generellt högre kundnöjdhet än spel på plats/i butik
    • Branschen får generellt gott betyg på sin produktkvalitet
  • Svagt imagebetyg – ett mål bör vara (minst) index 70
  • ”Top-of-mind” smickrar inte… vi ser sällan den här typen av kommentarer
  • Icke-spelare och sällanspelare är mycket kritiska – svårt att nyrekrytera/utveckla
  • Kort sagt: Branschen bör ta anseendefrågan på allvar”

[irp]

Åtgärder som kunder och allmänheten föreslår

Åtgärder enligt spelare och icke-spelare från undersökningens öppna kommentarer:

  • ”Minska reklam och annonsering
  • Arbeta mot spelberoende (både förebyggande och mer kontrollerat)
  • Visa ökat samhällsengagemang (dela vinst till föreningsliv, välgörenhet)
  • Visa större transparens och ansvarstagande
  • Dela ut fler mindre vinster”

[irp]

SKI: ”Ta anseendefrågan på allvar”

Undersökningen genomfördes mellan 23 november och 5 december 2017 via webbaserad datainsamling via ett demografiskt representativt urval om 1003 respondenter.

– Ta anseendefrågan på allvar, så här svaga siffror kan man inte leva med långsiktigt om man vill vända en negativ branschutveckling, skriver SKI i sin slutliga rekommendation till spelbranschen.

Sammanfattningen av undersökningen finns att läsa här.

Gå till Start