Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Sifo: 2017 köpte bolagen spelreklam för 5,5 miljarder

Spelbranschen har ökat marknadsföringstakten – och väntas köpa ännu mer spelreklam under 2018. Fjolårssiffror som Dagens Industri tagit fram visar att positionering och nykundsrekrytering genom ökad marknadsföring redan är på högvarv.

[su_button url=”https://www.thegamblermagazine.se/nyhetsbrev” wide=”yes” center=”yes” icon=”icon: envelope-o” desc=”The Gambler Magazine ger dig regelbundna uppdateringar, kommentarer och inbjudningar till event.”]Gratis nyhetsbrev![/su_button]

Enligt Sifo-siffrorna uppgick spelbolagens bruttoreklaminvesteringar i Sverige till fem och en halv miljard kronor under 2017.

De 5,5 miljarderna kan jämföras med de 3,8 miljarder kronor som bolagen köpte spelreklam för 2016, enligt Dagens Industri. Samma siffra för 2015 var enligt Lotteriinspektionen 3,3 miljarder.

Kindreds ökade enligt tidningen sina marknadsinvesteringar med 12 procent till 442 miljoner kronor. LeoVegas ökade sina reklamsatsningar med 83 procent till 313 miljoner kronor.

[irp]

Reklammarknaden väntas växa något

Institutet för Reklam- och Medieinvesteringar (IRM) sammanställer varje år den totala marknadsföringsinvesteringen som sker i Sverige (alla branscher). Underlaget för 2017 publiceras under våren, men 2016 års siffror finns tillgängliga.

Som andel av den totala reklamkakan stod spelbolagens reklaminvesteringar 2016 (3,8 miljarder) för ungefär fem procent, med en stor reservation*.

– Indikationerna kring reklamutvecklingen nästa år [2018] är goda men IRM förväntar att tillväxttakten avtar något, delger IRM i en prognoskommentar.

– Konjunkturprognoserna visar på en gradvis avtagande tillväxttakt de kommande åren samtidigt som OS, fotbolls-VM och riksdagsval driver på annonsinvesteringen, särskilt inom vissa mediekategorier.

* Siffran är beroende av vad som ingår i begreppet “reklaminvesteringar”, hur dessa är nedbrutna i kategorier och definierade.

[irp]

IRM Reklamkakan 2016 (Sverige, alla branscher)

  • Medieinvesteringar (TV, tidningar, radio, Internet etc): 34 876 MSEK
  • Marknadsaktiviteter (butiksreklam, event, mässor, sponsring etc.): 25 091 MSEK
  • Produktionskostnader (byråproduktion, reklambilagor etc)14 092 MSEK
  • TOTALT 2016: 74 059 miljoner kronor

Källa: Reklaminvestering 2016

Gå till Start