Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Australien: Spelreklam blir tuffare reglerat

Australien stramar år reglerna för spelreklam. Landet genomför just nu en rad förändringar på sin spelmarknad. Landets befolkning är en av de mest spelande i världen.

IP-blockeringar, stopp för spel (insättningar) via betalkort samt förbud mot sign-up-bonusar är några av delarna som diskuteras flitigt, alternativt redan har införts.

Flera onlinekasino- och pokeroperatörer har valt att lämnat landet.

En av de nya reglerna gör gällande att spelreklam förbjuds i samband med sändningar av idrottsevenemang och matcher före klockan 20:30.

[irp]

Spelreklam förbjuds i anslutning till tv-matcher

Reklamstoppet gäller från 5 minuter innan matchstart till 5 minuter efter.

Kommunikationsminister och senator Mitch Fifield menar att förbudet säkrar “en ren och tydlig zon för familjer och barn att se på livesport”.

Förbudet ska inte gälla lotterier eller hästkapplöpning, “because no child has ever grown up to become a race betting or lottery addict”.

[irp]

Gäller alla medier

Reklamreglerna gäller oavsett vilket media idrotten/matchen sänds via; tv, radio och Internet.

Det är i dagsläget oklart hur förbudet påverkar landets idrottslag och ligor, som sponsras av spelbolag.

The Gambler Magazine noterar att den nationella rugbyligan har ett avtal med Sportsbet på motsvarande 390 miljoner kronor.

Gå till Start