I en undersökning gjord av Novus har svenska folket fått tycka till om vilka branscher man anser gör mest trovärdig reklam. Spelreklam hamnar på nedre delen i sammanställningen, som Resumé redogör för.
Utefter en lista med 25 branscher fick respondenterna, representativt utvalda för att representera svenska folket, välja de tre branscher man anser gör mest trovärdig reklam.
I toppen placerade sig utbildning/forskning, kultur/nöje samt livsmedel/dagligvaror. I bottenskiktet hittar vi rekrytering/management, hygien/kosmetika samt IT/telekom.
[irp]
Trovärdig reklam: Spelbranschen på plats 21 av 25
The Gambler Magazine noterar att män rankade spel högre än kvinnor; fem procent av männen markerade spelbranschen som ett av sina (3 st) toppval, medan en (1) procent av kvinnorna gjorde detsamma.
Uppdatering: 2018 års resultat är än sämre för spelbranschen.
Fråga: ”Vilka av följande branscher anser du gör mest trovärdig reklam?” (Tre val möjliga)
UTFALL:
- Utbildning/forskning 20 %
- Kultur/nöje 18 %
- Livsmedel/dagligvaror 18 %
- Välgörenhet/ideellt 17 %
- Rättsväsendet 13 %
- Möbler/hem 11 %
- Alkohol/bryggerier 9 %
- Förbund/branschorganisationer 8 %
- Politik/myndigheter 8 %
- Bygghandel 7 %
- Vitvaror/elektronik 6 %
- Industri/tillverkning 5 %
- Resor/turism 5 %
- Bank/finans 4 %
- Bilar/biltillbehör 4 %
- Sporthandel 4 %
- Energi/drivmedel 3 %
- Försäkring 3 %
- Hotell/restaurang 3 %
- Mode 3 %
- Spel 3 %
- Fastigheter/köpcentrum 2 %
- IT/telekom 2 %
- Hygien/kosmetik 1 %
- Rekrytering/management 1 %
- Ingen av branscherna 15 %
- Vet ej 13 %