Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Svenska folket rankar trovärdig reklam – spelbranschen på plats 21 av 25

I en undersökning gjord av Novus har svenska folket fått tycka till om vilka branscher man anser gör mest trovärdig reklam. Spelreklam hamnar på nedre delen i sammanställningen, som Resumé redogör för.

Utefter en lista med 25 branscher fick respondenterna, representativt utvalda för att representera svenska folket, välja de tre branscher man anser gör mest trovärdig reklam.

I toppen placerade sig utbildning/forskning, kultur/nöje samt livsmedel/dagligvaror. I bottenskiktet hittar vi rekrytering/management, hygien/kosmetika samt IT/telekom.

[irp]

Trovärdig reklam: Spelbranschen på plats 21 av 25

The Gambler Magazine noterar att män rankade spel högre än kvinnor; fem procent av männen markerade spelbranschen som ett av sina (3 st) toppval, medan en (1) procent av kvinnorna gjorde detsamma.

Uppdatering: 2018 års resultat är än sämre för spelbranschen.

Fråga: ”Vilka av följande branscher anser du gör mest trovärdig reklam?” (Tre val möjliga)

UTFALL: 

  • Utbildning/forskning 20 %
  • Kultur/nöje 18 %
  • Livsmedel/dagligvaror 18 %
  • Välgörenhet/ideellt 17 %
  • Rättsväsendet 13 %
  • Möbler/hem 11 %
  • Alkohol/bryggerier 9 %
  • Förbund/branschorganisationer 8 %
  • Politik/myndigheter 8 %
  • Bygghandel 7 %
  • Vitvaror/elektronik 6 %
  • Industri/tillverkning 5 %
  • Resor/turism 5 %
  • Bank/finans 4 %
  • Bilar/biltillbehör 4 %
  • Sporthandel 4 %
  • Energi/drivmedel 3 %
  • Försäkring 3 %
  • Hotell/restaurang 3 %
  • Mode 3 %
  • Spel 3 % 
  • Fastigheter/köpcentrum 2 %
  • IT/telekom 2 %
  • Hygien/kosmetik 1 %
  • Rekrytering/management 1 %
  • Ingen av branscherna 15 %
  • Vet ej 13 %
Gå till Start