Stödlinjen är Sveriges nationella stödinsats för personer som spelar om pengar och deras anhöriga. Under fjolåret kontaktades man av 5 094 personer.
Stödlinjen har funnits sedan 1999 och övergick i offentlig regi 2011. Verksamheten drevs på uppdrag av Folkhälsomyndigheten fram till 2015.
Organisationen drivs idag av Centrum för psykiatriforskning vid Stockholms läns landsting och Karolinska institutet, på uppdrag av Socialdepartementet.
[irp]
Stödlinjen arbetar med motiverande samtal
Stödlinjens primära uppgift är att ge råd och stöd till personer med spelproblem och deras anhöriga.
– Genom att systematiskt tillämpa metoden motiverande samtal (MI) försöker Stödlinjen stödja och stärka motivation till förändring bland de som kontaktar oss, beskriver organisationen.
Man fortsätter:
– MI är en klientfokuserad samtalsmetod där bärande element är att uttrycka empati, samarbeta, identifiera livsvärden, och uppmuntra klientens egna idéer om lösningar.
[irp]
Statistik för 2016 publicerad
Under 2016 var det totala antalet inkommande kontakter 5 094. Knappt tretusen (2 815) av dem besvarades personligen och registrerades av rådgivarna i Stödlinjens uppföljningsdatabaser.
Organisationen besvarade 1 473 telefonsamtal, 822 chattar och 520 e-brev, från 1447 spelare, 1125 anhöriga och 243 övriga (skolor, vårdsektorn, frivilligorganisationer, eller media).
I nyligen publicerade årsrapport redovisas statistik från 2016 års arbete på Stödlinjen.
- Du hittar rapporten här: Stödlinjens årsrapport för 2016 (pdf)
I Stödlinjens uppdrag ingår även att sprida kunskap om spelproblem och förmedla information om utvecklingen på spelmarknaden från spelarnas och de anhörigas perspektiv.