Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Ulrik Bengtsson berättar om Betssons framtid och kommande regleringar

I en intervju med Dagens Industri berättar Ulrik Bengtsson att han tror på fortsatt goda tider för spelbranschen, trots diskussioner om regleringar. Betsson vill gärna in på reglerade marknader och tror fortsatt på 20 procent spelskatt i Sverige.

På frågan om vad som skiljer Ulrik Bengtssons intryck av spelbranschen jämfört med gemene mans uppfattning svarar han bland annat att branschen fortfarande har stor utvecklingspotential.

– Folk uppfattar onlinespelbranschen som en mogen marknad och glömmer bort att internationellt står spel på internet fortfarande bara för 12–14 procent av den totala marknaden.

Ulrik Bengtsson fortsätter:

– Det kan bero på att vi i Sverige ligger långt fram jämfört med övriga världen, men även har sker bara 30–35 procent av spelandet online.

[irp]

Räknar med ökad tillväxt på reglerad marknad

Vad gäller den ekonomiska utvecklingen på reglerade marknaden ser Ulrik Bengtsson inga större problem eftersom omsättningen ökar.

– Spelmarginalen går ned eftersom skatten som staten tar ut är 10–20 procent av vår vinst, beroende på land, efter att spelarna har fått sina vinster. Men eftersom spelandet ökar förbättras vinsten i kronor räknat.

Han utvecklar:

– Vi har gjort en ganska omfattande analys på de tio reglerade marknader som vi är på, exempelvis England, Italien och Danmark. Tillväxten tenderar att öka ganska dramatiskt efter regleringen eftersom vi får tillgång till nya marknadsföringskanaler som Facebook och så kallad pay-per-click.

– Vi blir ett legitimt spelbolag och tillförlitligheten ökar bland kunderna. Det blir färre men större bolag kvar eftersom de små saknar resurser att verka i en reglerad miljö, säger han till Dagens Industri.

[irp]

Vill köpa fler spelbolag

Ulrik Bengtsson berättar att Betssons strategi är att tillhöra dem som köper snarare än blir köpta.

– Sedan jag anställdes har vi köpt åtta bolag och sedan jag blev vd för ett år sedan har vi köpt bolag för totalt 650 miljoner kronor, om man räknar in det bolag som vi har lagt ett bud på.

Han utvecklar:

– Vi vill köpa bolag utanför Norden, men i Europa. Vi vill vara på reglerade marknader. Vi vill köpa bolag som har en licens eller produkter som vi saknar. Vi köpte exempelvis Tony Bet i Litauen som hade en licens som vi inte har kunnat få på annat sätt. Köpet av Racebet i Storbritannien gjorde vi för att vi saknade hästspel.

[irp]

Vill inte vara i händerna på “en gammal tv-marknad”

Vad gäller den svenska spelregleringen räknar man fortsättningsvis med 20 procent i spelskatt.

– Det lär väl föreslås en skatt på omkring 20 procent och det kommer av allt att döma att innebära restriktioner för marknadsföring. Det tycker jag är bra eftersom opinionen inte vill ha en massa spelreklam i tv på dagar och tidig kväll.

Han forsätter:

– Vi kommer att lägga mer av marknadsföringen i nya annonsmedier som Facebook och Google där vi i dag är utestängda. De står för 70–80 procent av den digitala annonsmarknaden och vi slipper vara i händerna på en gammal tv-marknad.

[irp]

Tyskland – en högintressant marknad

I jämförelse med den brittiska spelmarknaden dras paralleller till den konsolidering som sker och har skett.

– Det stämmer att det har skett storaffärer i England eftersom bolagen har velat bli större och effektivare när marknaden reglerades med 15 procents skatt. Det har dock inte varit samma utveckling på övriga marknader som har reglerats.

– Jag tror att de stora spelarna uppfattar den svenska marknaden som väldigt konkurrensutsatt och att man väljer att lägga pengarna på andra marknader.

Ulrik Bengtsson pekar även ut Tyskland som den mest intressanta marknaden i Europa.

– Tyskland är i branschen ett slags ’sleeping beauty’. Det är en stor marknad som är fragmenterad och inte alls lika utvecklad som i exempelvis Storbritannien.

[irp]

2 miljarder för förvärv

Dagens Industri ställer frågan om hur mycket pengar som finns att göra förvärv för. Och svaret är… en hel del.

– Vi har 1,3 miljarder kronor i kreditlinor och dessutom ett mandat från bolagsstämman att använda egna aktier för upp till 10 procent av aktiestocken. Det betyder lite drygt 2 miljarder kronor till företagsköp.

Sedan Ulrik Bengtsson blev vd har Betsson lagt omkring 650 miljoner kronor på att köpa andra spelbolag.

[irp]

Vill skräddarsy användarupplevelsen

Förutom att förvärva fler bolag ska Betsson skräddarsy användarupplevelsen ytterligare.

– Vi lade väldigt mycket tid och pengar på produktutveckling under fjolåret. Nu ska vi skörda efter de investeringarna. En viktig del är att skräddarsy lösningar för varje spelare och se till att vi erbjuder dem det de vill ha.

– Det ska vara lätt att spela på sajten och man ska snabbt hitta sina favoriter, oavsett om det är sportspel eller kasino.

[irp]

“Hästspelet underutvecklat som produkt”

På frågan om vad ett spelbolag ska erbjuda om fem år för att vara framgångsrikt svarar Ulrik Bengtsson att spel på hästar är intressant att titta vidare på.

– Den stora grejen tror jag redan är här. Vi ska se till att onlinespelet växer och tar en större andel av den totala spelkakan.

– Sedan tycker jag att hästspelet i Sverige är förhållandevis underutvecklat som produkt och där tror jag att man kan göra mer när det väl sker en reglering. I dag är den marknaden helt förbehållen ATG, avslutar Ulrik Bengtsson, vd för Betsson.

Hela intervjun finns att ta del av här.

Gå till Start