Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Mr Green utvecklar system för att inte marknadsföra till spelberoende

Speloperatören Mr Green vill ta spelansvar till en ny nivå genom att använda sin kunddata till att hjälpa spelare att inte bli spelberoende.

På den internationella spelmässan ICE Totally Gaming offentliggjorde i dagarna Mr Green Ltd:s vd Jesper Kärrbrink att bolaget arbetar på ett system som går ut på att inte marknadsföra spel till spelare som ligger i riskzonen för att utveckla spelberoende.

Systemet kallas ”Green Gaming Predictive Tool” och utvecklas just nu av spelbolaget.

Kunddatan vänder på upplägget

The Gambler Magazine har bytt några ord med spel-vd:n, som innan sin tjänst på Malta bland annat har ett förflutet som vd för Svenska Spel.

– Green Gaming Predictive Tool hjälper oss att slussa spelarna in i rätt Customer Journey anpassad utifrån varje persons beteende, berättar Jesper Kärrbrink till The Gambler Magazine.

Han utvecklar:

– Tidigare handlade kundresan om att individanpassa försäljning och erbjudanden. Nu adderar vi kunskapen om eventuellt riskbeteende från de kunder där vi har ett medgivande och agerar utifrån detta. Om en sådan kund visar ett starkt riskbeteende avstår vi från erbjudanden.

Varför gör ni den här satsningen?

– Det handlar om att känna sin kund. Digitaliseringens möjligheter är oändliga för att kunna agera affärsmässigt. Jag menar att affärsmässighet inte bara innebär kunskap om kundens monetära värde. Det handlar även om kunskap om riskbeteenden. Utan den kunskapen riskerar vi att fatta felaktiga och kortsiktiga beslut.

Om det här faller väl ut, tror du fler spelbolag kommer ta efter?

– Absolut, alla bolag måste tänka Customer Life Time Value. Allt annat är osunt och osmart.

Jesper Kärrbrink berättar att Mr Green är igång med ”maskineriet” och att man kalibrerar systemet innan de går skarpt mot kunder.

– Det handlar t ex om godkännande från respektive kund för att få använda deras data och att få dem  att använda funktionen. Vi tror på frivillighet men kommer samtidigt pusha så många av våra kunder som möjligt åt det här hållet.

– Om några år kommer det här vara helt självklart, både för oss och kunderna. För oss handlar det om att förstå och agera utifrån kundernas beteende, önskan och behov, avslutar Jesper Kärrbrink till The Gambler Magazine.

Gå till Start