Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Blogg: ”Det är dags att lyfta helikoptern”

”Jag är rädd att många av dagens aktörer inte förstått vidden i vad en ny spelmarknad innebär”, skriver Magnus Berglund. Det är dags att lyfta helikoptern för att få perspektiv, menar han.

Om vi bortser från det faktum att den pågående spelmarknadsutredningen kan ta tvärstopp när rekommendationerna lämnas över till politikerna så har vi inom bara ett par år en helt ny spelbransch i Sverige.

Men jag är rädd att många aktörer på marknaden idag inte riktigt förstått vidden i vad det innebär.

Vad som tidigare var en boxningsmatch mellan i Sverige reglerade bolag (Svenska Spel, ATG, Folkspel, Postkodlotteriet med flera) och utlandsreglerade aktörer (med Unibet och Betsson i spetsen) har allt mer glidit åskådarna ur händerna till att bli ett sparringpass med syfte att alla aktörer ska vara så vältränade som möjligt när den nya matchen, och reglerna för denna, utannonseras.

En helt naturlig utveckling i en relativt ung branschs mognadsfas, och något jag själv tidigare uppmuntrat till.

Men efter att ha följt spelbranschen från helikoptern, spelbranschbloggen The Gambler Magazine, under ett antal år känner jag att det är ett perspektiv jag saknar:

Alla pratar om de befintliga aktörerna.

Och i dagens samhälle är det förstås synonymt med att stå stilla.

Låt mig ta några exempel för att sätta saker och ting i praktiskt perspektiv.

TV4 lanserade nyligen en matkasse (eller ”prenumerationsbox” som man kallar det).

(Egentligen borde den meningen räcka långt för att bryta den traditionella branschbarriären hos vilken mossig marknads-/försäljningschef som helst, men låt oss för säkerhets skulle fortsätta.)

Att Bonnierhuset inte skulle snickra på en spelprodukt när man sitter med tv-avtalen för de svenska ligorna (fotboll och hockey) är självklart otroligt.

Managerspel om pengar har boomat ordentligt kring de amerikanska idrotterna, så oddsen bör väl vara hyggligt låga på att det fortsätter förflytta sig österut och att TV4/CMore/Expressen börjar där.

Målgruppen har de ju redan.

Och en matkasse.

MTG är inte mindre intressanta.

Den pigge minns att man 2012 sålde spelbolaget Bet24, men med tanke på offensiven inom nya affärsområdet MTGx (primärt e-sportsatsningarna) och de premiumrättigheter man har långa tv-avtal med är inte steget till spelfokus särskilt långt.

Alla vet att Bonnier, MTG, Discovery och andra mediejättar brottas med förflyttningen av annonspengar och att den unga målgruppen allt mer skrotar dumburks-tv för onlinelösningar. Att man dagligen ser över sina affärsben är givet och likaså att spelbranschen är en del av denna översyn.

Och precis samma sak borde förstås, precis lika hypotetiskt, gälla en stark lokal aktör som Mittmedia och andra lokaltidningar med nära koppling till den lokala idrotten.

Här om dagen meddelade AT&T att de köper Time Warner. Det är en av de första större dominobrickorna i strukturomvandlingen som fallit – och fler lär det bli.

Och säg mig, varför skulle inte telekomindustrin ge sig in på den del av spelbranschen som växer allra snabbast (mobilspel) när man sitter med stora kundbaser och är i framkant av alla tekniska lösningar.

Närheten till mediehusen och sporträttigheterna har man dessutom, även om sociala mobilspel och lotteriverksamhet torde ligga något närmare i min bok.

ICA:s skraplott såg dagens ljus under sommaren.

Mat-, bank- och apoteksjätten bygger numera stadigt egna satsningar under sitt allt tätare paraply.

Att lottprojektet bara är i sin linda törs nog vem som helst slå vad om. Och med tanke på utformningen bör förstås Postkodlotteriet vara mest orolig, även om spelmarknaden är en kaka för alla aktörer.

Idrotten ska vi ju knappt behöva nämna.

Svenska Fotbollförbundet sneglar på hur de kan fortsätta garantera spelintäkter från vad Svenska Spel byggt upp, genom bland annat Stryktipset.

Trav- och galoppsporten tenderar att vilja gå åt andra hållet och diskuterar om – och i så fall hur – man kan fimpa sitt ATG, men behålla data, tv-sändningar och annat uppbyggt värde som framtidens spelpartners kan tänkas vara intresserade av.

Att idrotten har en roll på framtidens spelmarknad är given, frågan är bara hur den ska se ut.

Lyfter vi högre med helikoptern ser vi den långa trenden. Och för segfotade aktörer kan det bli läskigt på riktigt.

Visst finns det skäl till att Mark Zuckerberg inte lanserat världens största lotteri ännu, och det lär nog dröja.

Samtidigt vet vi vad Facebook gjort med annonsmarknaden och ett steg in på speldito skulle röra runt ordentligt – globalt, men även lokalt.

Resultatrapportering i sportvärlden har man redan börjat med, liksom att sända fotbollsmatcher.

Om något år har kanske Google Gaming, via sitt YouTube, tagit livespel i VR till en ny nivå.

Apple har då uppdaterat sin klocka med en vadslagsningsmekanism som revolutionerar person till person-spel och gett oss spelprodukter vi just nu inte vet att vi vill ha.

Über och AirBnb omdefinierade två marknader och satte delningsekonomin på kartan.

I spelbranschen har det inte slagit riktigt ännu (även om spelbörser knappast är något nytt), men tankesättet borde välkomnas, särskilt av konsumenterna.

Det allra mest spännande är troligen de kommande kombinationerna av ovanstående organisationer, befintliga spelaktörer och ännu ej skapade företag.

Så, om vi för att summera går tillbaka till liknelsen med boxarna som sparrar med varandra är det, enligt mig, fullkomligt givet att det finns många fler som just nu tränar stenhårt för att kliva in i ringen och slåss om de nya marknadsandelarna.

Att bara titta på sitt eget skrå och den konkurrens som finns idag är farligt om man vill leva länge.

Och det är absolut inget unikt för spelbranschen, ska poängteras.

Om beslutsfattarna bara förmår att spela spelutredarens kortlek någorlunda rätt kan vi konsumenter se fram mot en ordentligt konkurrensutsatt och innovativ spelmarknad.

Det blir en spelmarknad som dessutom skolar och sparrar framtidens programmerare, utvecklare och beteendevetare till yppersta världsnivå. Många gör det redan idag, men förutsättningarna för att göra Sverige till överlägsen digital världsledare finns faktiskt.

Spelbranschen har ett viktigt ansvar i att ta tillvara på talang och kompetens. En ny spelmarknad kommer att stimulera det än mer.

Avslutningsvis: Boxning är en gentlemannasport; det är tufft, men regelverket är glasklart.

Precis så hoppas jag framtidens spelmarknad också blir.

Frågan är bara vilka som kliver in i ringen?

Och vilka som kliver ut…

Den som lyfter helikoptern och ger sig själv chansen till nya perspektiv har åtminstone gjort just det – gett sig själv chansen.

Spelhälsningar,
Magnus Berglund

Twitter | E-post | LinkedIn | Nyhetsbrev
Gå till Start