Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Spelreklam: TV-kanalernas beroende ökar

Under det första halvåret ökade mängden spelrelaterad tv-reklam jämfört med samma period i fjol. Enligt analysföretaget Mediavision står spelbolag för en tiondel av all tv-reklam i Sverige.

Att intäkter från spelmarknaden är viktigt för många aktörer är knappast någon hemlighet.

I takt med att annonsmarknaden för tv-reklam minskar (minus en kvarts miljard under 2015 enligt Institutet för reklam- och mediestatistik) har spelbolagens investeringar blivit en allt större del av totalintäkterna.

Vikande trend för tv-reklam generellt

Fram till och med juli i år hade annonsinvesteringarna i tv minskat nära 100 miljoner jämfört samma period 2015. Bakom utvecklingen ligger, enligt analys- och konsultföretaget Mediavision,  ett minskande tv-tittande, framförallt bland unga.

Stora delar av medieinvesteringarna sker istället i digitala kanaler, men spelbolagen håller fast vid tv-rutan och ökar sina reklaminvesteringar.

– Idag står spelbolagen som annonsörsgrupp för en tiondel av all köpt tv-reklam i Sverige. Det motsvarar en ökning på 20 procent jämfört med ifjol, menar Mediavision.

Noterbart är att 2016 är ett så kallat mästerskapsår, med allt från hockey-VM och fotbolls-EM under det första halvåret. Samt Rio-OS, World Cup of Hockey och handbollsmästerskap (med mera) under de avslutande sex månaderna.

På kort sikt positivt för tv-husen

Enligt företagets sammanställning står de utlandsbaserade spelbolagen för tre fjärdedelar av all spelreklam som sänds i tv.

– Den utveckling vi nu ser är intressant av många skäl. Spelmarknaden i Sverige fortsätter växa och många aktörer satsar hårt inför den väntande omregleringen på att flytta fram positionerna och ta marknadsandelar, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision.

Hon utvecklar:

– Det leder till intensiv kundjakt, vilket driver på reklaminvesteringarna. För kanalhusen är detta positivt på kort sikt. Frågan är hur väl efterfrågan står sig bortom en omreglering av spelmarknaden, när krutröken har lagt sig, avslutar Marie Nilsson.

Medias beroende av spel visar sig

Enligt Mediavision annonserade 31 olika spelbolag i tv under det första halvåret, vilket ska jämföras med 24 under samma period i fjol samt 20 st året dessförinnan.

Värt att notera är att företaget inte framhåller om de klumpat samman olika spelvarumärken i sin sammanställning. (Exempel: Räknas NordicBet, Betsafe och SverigeAutomaten som en del av Betsson eller som tre fristående bolag. Unibet äger bland andra MariaCasino, MariaBingo med flera.)

Sett till enskilda aktörer är det framförallt Unibet som investerat tungt i TV-annonsering. Bolaget har, enligt Mediavision, nu gått om Svenska Spel som det spelbolag som annonserar mest i svensk tv.

Det går att tolka företagets ”analys” på flera sätt, men att tv-kanalernas beroende av spelbranschen är intakt torde vara en säker slutsats. Det är många som har skäl att följa spelutredningen och dess utfall.

Tips: Prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad på spelbranschen.

Gå till Start