Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Stödlinjen har publicerat sin årsrapport för 2015

Stödlinjens årsrapport för 2015 har offentliggjorts. I rapporten finns bland annat beskrivning av organisationens verksamhet, statistik från samtal och chatt samt redogörelser för bland annat den nya hemsidan samt uppdaterad statistikdatabas.

Rapportens första del innehåller en sammanställning över aktuellt forskningsläge för behandling av spelproblem och telefonstöd för problemspelare. Rapportens andra del innehåller redogörelse för Stödlinjens inkommande telefon och e-kontakter, samt avslutande diskussion.

– De tre vanligaste spelformerna är i fallande ordning: kasinospel online (47 %), delad andraplats för poker online och sportspel online (14%) och Vegas (10%), skriver man bland annat i rapporten.

Mellan 2013 och 2015 har andelen som anger kasinospel online som sitt primära problemspel ökat från 26 % till 47 %.

Att spelaren själv berättar eller att det på något sätt blivit brist på pengar (68% för 2015) är de vanligaste svarsalternativen rörande hur de anhöriga förstod att spelandet blivit ett problem.

stodlinjen

Utdrag:

  • Av statistikdatabasen framgår att 786 av samtalen var från spelare (varav 46 definierade sig själva som fd spelare), 799 anhörigsamtal, 38 samtal från vård- och omsorgssektorn, 156 samtal som rörde andra problemområden, 967 felringningar.
  • Män var i majoritet (80 %) bland de spelare som kontaktade Stödlinjen under 2015 och således var 20 % bland de som kontaktade Stödlinjen om sitt spelande kvinnor.
  • Ålderskategorin 25 – 34 år (42 %) var mest representerad bland spelarna under 2015 och andelen spelare i denna ålderskategori ökade från 35% 2014.
  • En knapp majoritet (57 %) av de som kontaktar Stödlinjen om egna spelproblem uppger att de yrkesarbetar på heltid. 12 % uppger att de är arbetslösa och 15 % att de är sjukskrivna.

Ta del av rapporten här (pdf).

Gå till Start