Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Spelbolag annonserar på porrsajter – ägarna tagna på sängen

De senaste dagarna har nyheterna duggat tätt om att spelbolag, främst utländska nätkasinobolag, annonserar på porr- och torrentsajter. “Avslöjandet” kom genom Di Digital och satt ljus på ett inte särskilt belyst område kring spelreklamen. Spelbolagen är tagna på sängen och lovar bättring.

Bland spelbolagen nämns bland andra Betsson, Mr Green och LeoVegas.

Ett problem för spelbolagen är att deras annonsering inte sköts av dem själva, utan av afiliatebolag. Affiliatebolagen har som affärsmodell att slussa trafik till olika e-handelssajter (till exempel spelbolag) och får provision per försäljning eller lead.

– Vi ger en affiliate rätt att driva trafik till våra sajter, säger Malin Sparf-Rydberg, Betssons kommunikationschef, till Di Digital.

“Vi kan inte kontrollera det”

Enligt Malin Sparf-Rydberg förbjuder avtalen att annonserna förekommer i stötande, olagliga eller obscena sammanhang.

– Men vi kan inte kontrollera det. Däremot gör vi löpande och kontinuerliga uppföljningar, berättar hon och uppger att XL Media och Catena Media är två av annonsnätverken som Betsson använder sig av.

Di Digital kunde i förra veckan avslöja att länkar till Catena Medias sajter förekommer på porrsajter och jämte annonser för eskorttjänster och olaglig streaming.

Enligt Catena rör det sig om “medvetet sabotage” från konkurrenter.

Oacceptabelt enligt spelbolagets policy

LeoVegas menar att annonserna hamnat på porr- och fildelningssajterna via för bolaget okända annonsleverantörer.

– Vi arbetar med väldigt stora nätverk som i sin tur har flera tusen underleverantörer, berättar han.

Bo Wänghammar, vd för Mr Green, svarar Di Digital via e-post.

– Om våra annonser finns på den typ av sajter ni skriver om är det helt oacceptabelt och strider mot våra policyer och etiska regler, skriver han. När Di Digital ställer följdfrågor får de dock inga ytterligare svar.

Storägarna tagna på sängen

Bland spelbolagens ägare finns bland andra stora svenska fonder och investerare.

Handelsbanken Fonder är sjätte största ägare i Betsson, med ett innehav på 446 miljoner kronor. Fondförvaltaren kände dock inte till att speljätten annonserade på de något etiskt tveksamma sajterna.

– Vi tycker att det är olämpligt att bolagen förekommer i den här typen av kanaler, som vi uppfattar som oseriösa, säger Jenny Gustavsson, chef för ansvarsfulla investeringar på Handelsbanken Fonder.

Hon fortsätter:

– Vi vill att bolagen ser till så att de underleverantörer de anlitar, här i form av affiliates, lever upp till sina respektive interna etiska riktlinjer och upphör med att driva trafik via dessa kanaler, säger Jenny Gustavsson till Di Digital.

“Kommer att vidta ytterligare konkreta åtgärder”

Även AMF Fonder, som äger Betsson- och LeoVegas-aktier för nära en halv miljard kronor, kände inte till hur spelbolagen marknadsför sig.

– Det är möjligt att vi borde ha känt till och tänkt på dessa förhållanden men det har inte varit kända fakta för oss. Det är en ung bransch och vi lär oss, säger vd Gunilla Nyström.

AMF Fonder får LeoVegas att ändra upplägg.

– Nu har vi varit i kontakt med Leo Vegas ledning. Deras besked är att de nu kommer att vidta ytterligare konkreta åtgärder för att komma tillrätta med problemen, berättar Gunilla Nyström.

“När ska fler bolag våga annonsera i denna miljö?”

Alla är dock inte lika oförstående och kritiskt inställda till annonseringen på bland annat porrsajter.

Breakits krönikör Viggo Cavling skriver bland annat:

– När människor som Malin (Sparf-Rydberg reds anm.) och Philip (Doftvik, ägaransvarig på Leo Vegas, reds anm.) hamnar på DI:s första sida börjar de snacka om att avsluta samarbetet med “underleverantörerna”, men det detta kommer inte hända. Lita på mig!, skriver Viggo Cavling.

Han fortsätter:

– Världens största porrsajt Pornhub besöks varje dag av 60 miljoner besökare. Majoriteten av dessa är män. Män fattar enligt min poddkollega Katarina Gospics doktorsavhandling mer riskfyllda beslut när de är i rum med kvinnor. Följaktligen är det inte orimligt att tro att några av dessa 60 miljoner män först besöker en porrsajt och sen går till en spelsajt.

Viggo Cavling undrar istället när fler företag ska ta steget in och annonsera på porrsajter.

– Att de anställda i ledningen på stora spelbolag förnekar kännedom om detta är absurt. Malin och Philip borde antingen avsluta sina anställningar eller säga sanningen. Den intressanta frågan är förstås i stället: När ska fler bolag ska våga annonsera i denna miljö?

– Att spelbolag har mer fokus på daglig försäljning än långsiktigt varumärkesbyggande är inget som oroar mig även om DI:s krönikör tänker precis tvärtom, skriver Viggo Cavling i en kommentar.

Artiklar i ämnet:

Gå till Start