Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Blogg: Jag är The Gambler Magazine

Sedan starten av The Gambler Magazine 2012 har jag haft en relativt låg profil. Jag har visserligen skrivit publika krönikor, varit på seminarier och medverkat i SVT:s Aktuellt med The Gambler Magazine som avsändare, men jag har förstått att det trots det finns en återkommande nyfikenhet kring vem jag är.

Jag har som sagt haft en låg profil, men aldrig varit anonym när jag fått frågan eller delat innehåll. Men med det sagt – för er som ännu inte vet vem det är som skriver, låt mig berätta.

Magnus-Berglund

De senaste sju åren har jag, Magnus Berglund, arbetat som planner, strateg och rådgivare till flera av Sveriges största sponsorer och rättighetsinnehavare. Efter fem år inom byrånätverket Dentsu Aegis Network valde jag att vid årsskiftet 2014/2015 flyga min egen väg och startade då Kingletsom betyder kungsfågel på engelska.

Vid sidan av rådgivningstjänster och konsultverksamhet inom marknadsföring och kommunikation skriver jag sedan 2012 Sponsringsbloggen hos Dagens Media och krönikor hos Idrottens Affärer. I Sponsringspodden pratade jag sponsring i ett tjugotal avsnitt.

Det är med andra ord ingen överdrift att säga att allt om har med sponsring att göra är min hemmaplan. Sen kan jag väl spel och spelbranschen rätt ”hyfsat” också.

Hjälper företag att få ut mer av sin sponsring

Generellt sett kan man säga att mina uppdragsgivare primärt är företag som vill sponsra – eller redan sponsrar – och som vill få ut mer av sin sponsring.

Med erfarenheten från vad köparsidan (företag) ”vill ha” och hur de resonerar har jag skapat modeller och arbetssätt som jag hjälper rättighetsinnehavare med. Det kan vara förbund, ligor, evenemang, föreningar, individer med flera som vill utveckla sitt arbete med sponsorer; det vill säga öka sina sponsorintäkter.

Tack vare mina uppdrag, mitt bloggande och det nätverk jag omger mig i kontaktas jag frekvent i nyhetssammanhang kopplat till idrott och ekonomi, sponsring och marknadsföring. Ofta i en förklarande roll, men ibland också när jag är arg på något.

Hundra människor av 100 möjliga skulle dock mest troligt beskriva mig som snäll.

EFNTV_MagnusBerglund

ICE, TED och andra scener…

Föreläst har jag gjort regelbundet sedan 2009 – bland annat på spelmässan ICE i London samt två gånger under TED.

I snitt kan man säga att jag anlitas minst en gång varannan vecka som föredragshållare i olika nätverk, vid sponsorträffar, på utbildningar eller i paneldiskussioner. Senast som utbildare till marknadscheferna i Herrallsvenskans och Superettans klubbar.

Annars varierar tillfällena ordentligt, även om Almedalsveckan, branschdagar och större idrottsevenemang brukar vara säkra kort på sammanhang. För det mesta handlar det om idrott och/eller sponsring, men även om kommunikation och marknadsföring i stort.

TEDxGoteborg2012-Magnus_Berglund-PHOTODaniel_Abrahamsson1

Men The Gambler Magazine då? 

Förutom den egna konsultverksamheten inom marknadsföring och kommunikation, samt folkbildandet i sponsring, driver jag även den internationella trendspaningstjänsten SportsBizTrends.com samt Allt om sponsring.

The Gambler Magazine är en av mina många fritidssysselsättningar, men något som alltid kommit långt ner på varje dags att göra-lista.

Jag är glad och stolt över att ett par-tre (4) tusen personer besöker The Gambler Magazine varje månad och att snart 500 av er prenumererar på spelbranschens bästa (?) nyhetsbrev.

På Twitter finns jag på svenska som @MarketainmentSE och på engelska som @MarketainmentEN.

Mer om The Gambler Magazine, den framtida spelmarknaden och mina bästa spelminnen kan mycket väl komma i framtida blogginlägg här på sajten. Annars är det som vanligt nyheterna som står i centrum.

Tills dess hoppas jag den nyfikenhet som puttrat allra mest har stillats för stunden.

Spelhälsningar,
Magnus Berglund

PS. Vill du kontakta mig är e-post det bästa alternativet.

Min kamrat och mentor @johanola64 sa en gång att jag skriver mina bästa krönikor när jag är lite småförbannad. Kanske gäller det även tv-framträdanden? Kvällens #Aktuellt finns hur som helst på SVT Play i typ en vecka framöver. Jag pratar spel, spelbranschen och (bristande) spelansvar ungefär mitt i sändningen.

Ett foto publicerat av Magnus Berglund (@marketainmentse)

Gå till Start