Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Hans Skarplöth om 2015 och framtiden: “Det kommer hända mycket på 3 år”

Till The Gambler Magazine berättar Hans Skarplöth att 2015 var ett bra år, men att tävlingsmänniskan i honom vill ha mer. Han delar också med sig av reflektioner från de första 3 åren som vd för ATG – liksom en blick i spåkulan om var spelbolaget står om ytterligare tre år.

ATG gjorde en hel del satsningar och nya lanseringar under fjolåret, och dessutom ser de flesta siffror i spelbolagets bokslutskommuniké riktigt fina ut.

The Gambler Magazine tog därför kontakt med Hans Skarplöth för att ta reda på hur nöjd han egentligen är med 2015.

– Jag är tävlingsmänniska och är väl egentligen aldrig nöjd men det känns förstås bra att vi fortsätter den positiva trenden från 2014, då vi ökade vår nettoomsättning efter att både 2012 och 2013 minskat i jämförelse med föregående år. 2015 landade vi på plus 2,5 procent, berättar han och fortsätter:

– Glädjande är att trenden för nettoomsättningen fortsätter 2016, både V75 och V86 har gått mycket starkt i inledningen av året.

Han berättar också att fjolåret var ett år präglat av nya satsningar och att man nu, 2016, på allvar ska leverera till slutkund.

– 2015 var också året då vi fick den nya organisationen på plats, en organisation som i år på allvar ska börja leverera bra kundupplevelser både på nätet och hos ombuden. 2015 var annars det stora lanseringsåret med bland annat den nya starttiden på V75, tv-satsningen med positioneringssystemet, Virtuell Racing och en ny digital plattform.

Erfarenhet från Viasat

Innan uppdraget som vd för ATG kom Hans Skarplöth närmast från Viasat Norden där han hade rollen som vd sedan 2011. Dessförinnan hade han varit både försäljningsdirektör och vd för Viasat Sverige, samt innan dess försäljningschef inom Philip Morris.

Han tillträdde som vd för ATG den 1 januari 2013.

Om du ska lyfta fram ett ögonblick eller en händelse från de här 3 åren som du är extra glad över att få ha varit med om, vad skulle det vara?

– Det finns förstås många. Men för att ta ett aktuellt exempel; häromdagen blev jag extra glad när jag fick siffrorna från vår senaste medarbetarundersökning och såg hur väl vårt manifest med vår vision och mission är förankrat bland alla medarbetare på ATG.

Manifestet togs fram tidigt under Hans Skarplöths ledning och syftar till att vara den röda tråden som ska fläta samman anställda, hästsporten och spelbolagets partners.

“Manifestet är grunden i hela vår verksamhet” 

I dokumentet finns även ATG:s prioriterade målgrupper och kundlöften.

Spelbolagets vision är att bli Nordens största spelbolag verksamma på en global marknad. Missionen är formulerad att göra Sverige mer levande.

– Manifestet är grunden i hela vår verksamhet, där det övergripande målet är att skapa ekonomiska förutsättningar så att alla inom trav- och galoppsporten – från stjärnkusken till kompisgänget som äger en häst tillsammans till amatörtränaren – ska kunna fortsätta utöva sitt yrke eller hobby.

– Det är ju därför vi finns till, poängterar han.

Händelserika år att vänta

Spelmarknaden är hetare än någonsin och Hans Skarplöth har ”bara” styrt bolaget i 3 år, men det har hänt en hel del.

Hur stor skillnad tror du det kommer vara på det ATG som finns idag och det ATG som finns om ytterligare 3 år?

– Då har vi tagit ytterligare några rejäla kliv mot vår vision att bli Nordens största och mest lönsamma spelbolag på en global marknad. Som kund hos ATG upplever du att vi erbjuder den mest engagerade spelupplevelsen av alla, oavsett om du spelar på nätet, banan eller hos ett ATG-ombud.

Han fortsätter:

– Våra nuvarande produkter och tjänster har utvecklats och vi har lanserat nya produkter mot helt nya målgrupper. Allt på en licensmarknad som präglas av spelansvar och där lika villkor råder. Vår internationella expansion är i full gång där vi erbjuder världens bästa travsport paketerat i en attraktiv produktportfölj.

– Och med största säkerhet en hel del annat också, det kommer att hända mycket på tre år, avslutar ATG:s vd, Hans Skarplöth, till The Gambler Magazine.

Läs mer om ATG:

Gå till Start