Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Svenska Spel-sponsrat koncept ska belöna alla idrotters pallplatser

Man skulle kunna säga att kampen om att vara “Idrottens spelbolag” hårdnar. Under fjolåret delade Folkspel ut 160 miljoner kronor till svensk föreningsidrott och nu sponsrar Svenska Spel konceptet “Prispallen”.

Projektet Prispallen syftar till att ge alla specialidrottsförbund ersättning för prestationer i mästerskap. Ägare av projektet är Leroy Media AB.

– Det säger sig självt att 82 år av samarbete med idrotten ger rejäla avtryck i företagskulturen. När Svenska Spel säger att vi vill hjälpa svensk idrott framåt, så menar vi varje ord, skriver Svenska Spels vd Lennart Käll i offentliggörandet av satsningen.

Samarbete med Svenska Idrottsgalan

Lennart Käll berättar att man som alla andra företag bedömer de kommersiella värdena i sina insatser, samt prioriterar sina satsningar därefter. Idrotten är ett prioriterat område.

– Genom vår sponsring är vi med och stöttar folkkära lagidrotter så att de får förutsättningar att planera långsiktigt. Genom Gräsroten ger vi våra kunder möjlighet att stötta ungdomsverksamheten i sina favoritklubbar, oavsett sport.

Tillsammans med produktionsbolaget Leroy Media, som driftar Svenska Idrottsgalan, lanserar man nu nästa sponsorskap: Prispallen.

– Med Prispallen vill vi lyfta svenska framgångar i internationell konkurrens. När en idrottsutövare eller ett lag tar medalj i en sport ansluten till Riksidrottsförbundet, så får specialförbundet en viss summa per pallplats från Svenska Spel, förklarar Lennart Käll.

Vill lyfta alla idrotter

För 2015 gav Svenska Spel 10 000 kr per medalj.

– Den ekonomiska delen av Prispallen är inte det viktigaste, även om exempelvis budo- och kampsportsförbundet säkert blir väldigt glada över de 540 000 kr man får för 2015 års enastående mästerskapsinsatser, kommenterar Lennart Käll.

Det viktigaste är, enligt Svenska Spel, att man genom Prispallen bättre kan synliggöra alla idrotter och idrottsutövare som normalt inte får så mycket uppmärksamhet.

– Oavsett om det handlar om fotboll eller racerbåt, så tycker Svenska Spel att det är viktigt att hjälpa svensk idrott – framåt!, avslutar Lennart Käll.

Satsningen ägs av av Leroy Media

Enligt kampanjsidan prispallen.se är produktionsbolaget Leroy Media AB ägare och initiativtagare till projektet. Man poängterar även att tävlingskriterierna kan komma att ändras under projektets gång:

“Kriterierna kan komma att ändras över tid. Slutgiltig bedömning och definiering av kriterier avgörs av Leroy.”

Rättighetsaspekterna kring det innehåll som skapas och kommuniceras (mästerskapen, förbunden, RF, idrottarna etc.) redogörs ej.

Prispallen tar svensk idrott framåt

Gå till Start