Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

PostkodLotteriet har gått från uppstickare till lotteridrake

PostkodLotteriet startade i augusti 2005 och sedan dess har utvecklingen gått, med några få undantag, spikrakt uppåt. Totalt har spelbolaget omkring 1 miljon kunder och en omsättning på 3,5 miljarder kronor, men turerna har varit många och i höstas meddelade profilerade vd:n Niklas Kjellström-Matseke att han säger upp sig.

Företaget bakom lotteriverksamheten heter Novamedia och är även verksamma i Nederländerna och Storbritannien. Enligt det brittiska magasinet City A.M är man världens tredje största privata givare till välgörenhet, med bara Bill & Melinda Gates Foundation och Wellcome Trust framför sig på listan.

Enligt tidningen ska Novamedia delat ut totalt 469 miljoner brittiska pund under året, vilket skulle motsvara omkring sex miljarder svenska kronor.

Profilerade vd:n har sagt upp sig

Under hösten meddelade Postkodlotteriets vd, Niklas Kjellström-Matseke, att han sagt upp sig och lämnar företaget vid årsskiftet.

– När man är pionjär och använder kommersiella verktyg för ideella ändamål så skakar man om. Vi har gjort en del misstag och fel och då har vi fått rätta upp det. Jag är otroligt glad över att ha varit del av den här framgångssagan, sa han till SvD.

Vad hade du velat göra annorlunda när du idag blickar tillbaka?

– Jag har underskattat känsligheten i att blanda affärsmässighet och välgörenhet. På intet sätt hade jag velat göra annorlunda än jag har gjort, men jag hade velat kommunicera det annorlunda. Det hade varit bättre för Postkodlotteriet. Det är den lärdom jag får ta med mig.

Niklas Kjellström-Matseke fortsätter:

– Utgår man från att vi är en ideell välgörenhetsorganisation, blir allt fel. Initiativet är kommersiellt, privat, men det finns också en ideell agenda. Det finns en hel värld av företag med “doing good” och “doing well” samtidigt.

Neurath: Gråzon mellan kommersiellt och ideellt

Ekonomijournalisten Carolina Neurath är en av dem som granskat Postkodlotteriet under en längre tid och i sin sista intervju med SvD menar hon att Niklas äntligen talar ur skägget; att det är gråzonen mellan det kommersiella och ideella som gjort det svårt för spelbolaget i media.

Hon skriver bland annat:

– Trots Postkodlotteriets misslyckande i marknadsföringen och svårigheter att förstå sitt uppdrag är man en av Sveriges största givare till välgörenhetsorganisationer. I fjol gick 1,18 miljarder kronor till välgörenhet. För det förtjänar bolaget en eloge.

På minussidan tar hon upp att kostnaderna varit drygt en fjärdedel av omsättningen.

– Det som varit mindre bra är kostnaderna. Lotteriet har inte ansetts ha så låga kostnader som de borde. Kostnaderna uppgick i fjol till 27 procent av omsättningen. Det som kostar är marknadsföring, löner och olika ersättningar. Och det är klart att det kostar, man har sett till att locka åt sig de högsta topparna som ambassadörer.

“Krattat för en karriär i näringslivet”

Efter sin vd-period tar nu Niklas Kjellström-Matseke sikte mot Sydafrika, där nya utmaningar väntar. Men enligt Carolina Neurath blir det inga problem för honom att hitta fina uppdrag – personliga kontakter är det gott om.

– Matseke har under sin vd-tid nätverkat på höga höjder. Hans nätverk sträcker sig från Sveriges utrikesminister Margot Wallström till USA:s före detta president Bill Clinton och Storbritanniens förre premiärminister Tony Blair.

Hon fortsätter:

– Sannolikt har det inte varit billigt med många av dessa ambassadörer – pengar som hade kunnat gå direkt till välgörenhet. Men de här kontakterna som Niklas Kjellström-Matseke har odlat under sina vd-år är guld värda. Nu ska han ägna sig åt jobb inom näringslivet.

Carolina Neurath avslutar:

– En cyniker skulle kunna se det som att han länge har krattat för en karriär i näringslivet. Oavsett vad syftet har varit är en sak i alla fall säker: Postkodlotteriets vd kommer inte ha problem att få nya toppjobb.

Sveriges fjärde största spelform

I Sverige är Postkodlotteriet, med sina 3,43 miljarder i omsättning 2014, enligt Lotteriinspektionens senaste slutliga sammanställning, Sveriges fjärde största spelform (före utbetalda vinster).

Störst är Casino Cosmopol (5 738 Mkr) före Vegas-automater (4 950) och V75 (4 617).

Novamedia trea i världen, Postkodlotteriets vd säger upp sig

Gå till Start