Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Marcus Allbäck blir Svenska Spels EM-ambassadör – eller?

Svenska Spel skriver avtal med landslagets Marcus Allbäck inför fotbolls-EM i Frankrike 2016. Allbäck blir på så sätt bolagets egen EM-ambassadör, men enligt spelbolaget är det inget som ska påverka ledarens uppdrag som spelaransvarig i landslaget.

Uppdaterat 29 december 2015: I slutet av texten finns ett tydliggörande från Svenska Spel om samarbetet – som numera inte inbegriper fotbolls-EM. Det ursprungliga pressmeddelandet är dock borttaget från spelbolagets mediarum.

Huvudsponsorn till Svenska Fotbollförbundet, tänker fortsätta bjuda sina kunder på “exklusivt material, direkt från landslaget”.

Sedan tidigare används “Svenska Spel-telefonen” på Instagram.

– Svenska Spel och Svenska Fotbollförbundet står redan i dag väldigt nära varandra. Men genom att knyta till oss Marcus Allbäck möjliggör vi helt andra upplevelser för våra sportintresserade kunder under Fotbolls-EM, säger Håkan Solberg sponsringschef för Svenska Spel.

Ska inte påverka Allbäcks ledaruppdrag

Marcus Allbäck ser fram mot att jobba ännu närmare Svenska Spel.

– Det är ett bolag som bidrar mycket till svensk fotbolls utveckling och jag tycker det finns förutsättningar för ett lyckat mästerskap både för landslaget och för Svenska Spel, säger Marcus Allbäck.

Svenska Spel låter i sitt pressmeddelande meddela att avtalet inte ska påverka Allbäcks ordinarie uppdrag som spelaransvarig i landslaget.

Avtalet sträcker sig över ett år.

Uppdaterat 29 december 2015:

Efter att TT skickat ut ett telegram med rubriken “Allbäck dubbeljobbar under EM” går Svenska Spel ut med ett förtydligande av samarbetet med Marcus Allbäck.

Spelbolaget meddelar:

– Avtalet med Svenska Spel innebär att Marcus Allbäck ska fungera som fotbollsambassadör för Svenska Spel under helåret 2016, på liknande sätt som Peter Forsberg är ambassadör för Svenska Spel. Detta arbete kommer huvudsakligen utföras innan och efter EM-slutspelet.

Man fortsätter:

– Marcus Allbäck ska vara tillgänglig för exklusiva intervjuer, events och andra marknadsaktiviteter i Svenska Spels regi, genom vilka han ska synliggöra svensk fotboll. Detta inkluderar dock ej något exklusivt material från fotbollslandslaget under EM-slutspelet 2016.

– Det han gör för oss kommer att ske innan och efter EM, förtydligar Svenska Spels presschef Andreas Jerat till Sportbladet.

Det ursprungliga pressmeddelandet om samarbetet är borttaget ur Svenska Spels mediaarkiv.

Lästips: Fd proffset om spelkulturen bland fotbollsspelare

Gå till Start