Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Ny lott ska ge fler barn och unga en trygg jul

IOGT-NTO-rörelsens kampanj Vit jul genomförs för nionde året i rad och kampanjen finansieras med hjälp av överskott från Miljonlotteriet.

Nytt för i år är tre nya produkter som Miljonlotteriet tagit fram, två skraplotter och ett bingospel; Miljonlotteriets Vit jul-lott, Lilla Vit jul-lotten och Vit jul bingo. Överskottet går oavkortat till arbetet med att ge fler barn och unga en trygg jul.

– Julen är barnens högtid, därför har vi på Miljonlotteriet i år tagit fram tre produkter och hoppas kunna ge ett ännu större bidrag. Vit jul är en kampanj som ligger oss extra varmt om hjärtat eftersom överskottet gör det möjligt med ännu fler jullovsaktiviteter för behövande barn. Vi kommer se till att skapa bra med uppmärksamhet för lotterna i flera olika kanaler.

2014 skrev 27 000 vuxna på för en vit jul

Förra årets försäljning av Miljonlotteriets Vit jul-lott gav ett överskott på 122 764 kr till årets kampanj och kampanjaktiviteterna runt jullovet nådde 6 300 barn. Samtidigt skrev drygt 27 000 vuxna på att de skulle fira en Vit jul utan alkohol med i bilden.

– Förra julen 2014 skapade vi trygga, mysiga och bra julminnen för 6 300 barn och unga. Det är 6 300 som fått ont i magen av pepparkaksdeg, inte av oro. 6 300 barn som har fått känna att julen är deras, och bara deras. Vi vill ge fler barn den möjligheten, säger Lisa Greve, verksamhetsutvecklare för Vit jul.

Under perioden fram till jul kommer lokala jullovsaktiviteter att läggas ut på www.vitjul.se där man också kan läsa om kampanjens ambassadörer och varför de har tagit ställning för Vit Jul.

Gå till Start