Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

ATG:s virtuella spel ska göra hästar spännande för fler

Idag släpper ATG ett helt nytt spelformat: Virtuell Racing. Spelet riktar sig enligt ATG till dem som söker en ”snabb, underhållande och okomplicerad spelupplevelse där det enda som krävs för att vinna är att ha turen på sin sida”.

Syftet med satsningen är enligt ATG att göra hästar spännande för fler och samtidigt ge befintliga fans det lilla extra.

– Virtuell Racing ligger i linje med den växande digitala närvaron hos spelare, säger Katarina Widman, försäljningschef på ATG.

Hon fortsätter:

– Vi vill skapa Sveriges mest engagerande spelupplevelse och mötesplats för spel och VR är bara en av senaste årets nyheter som bidrar till att förbättra upplevelsen före, under och efter loppen. Exempelvis har vi även lanserat ett nytt tv-format och ett förbättrat atg.se.

[irp]

Vill nå nya typer av spelare

I Virtuell Racing satsar spelaren som vanligt pengar på utkomsten av ett lopp.

Men istället för riktiga är det animerade hästar som tävlar mot varandra på en fiktiv trav- eller galoppbana. Varje häst har ett fast odds och resultatet är helt slumpat.

– Virtuell Racing är en helt ny produkt som är en del av vår offensiva satsning. Men det är viktigt att påpeka att det nya spelet inte förändrar vårt fokus på hästsporten, som vi fortfarande lägger största delen av vår tid och vårt engagemang på att förbättra, berättar Katarina Widman.

Med Virtuell Racing satsar ATG på att nå ut till andra typer av spelare.

– Oavsett om du spelar på Virtuell Racing, V75 eller något av våra andra spel går allt överskott tillbaka till hästsporten, betonar Katarina Widman.

[irp]

Går att spela max 4 timmar i sträck

Det nya spelet kommer att finnas på atg.se och det går att spela på både virtuellt trav och galopp.

Var sjätte minut startas ett nytt lopp och för de kunder som vill spela i ett högre tempo går det att växla mellan trav- och galopp-fliken eftersom de loppen körs växelvis.

Av ”speletiska skäl” är den längsta tiden som går att spela i sträck fyra timmar och den högsta vinsten per spel är satt till 100 000 kronor.

– Den här typen av produkter är populära på liknande marknader utanför Sverige. Med Virtuell Racing når vi nya typer av spelare och kan erbjuda en spännande spelupplevelse på webben, i mobilen och surfplattan oberoende av var du befinner dig, avslutar Katarina Widman.

[irp]

Gå till Start