Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

SPER: “Detta är ett initiativ som bör applåderas”

Tidningsutgivarna har på SvD Brännpunkt aviserat att man tar initiativ till självreglering inom mediebranscher gällande spelannonser, i avvaktan på att en ny spelreglering kommer på plats.

Organisationen har beslutat att rikta en rekommendation till alla medlemsföretag om spelbolagsannonseringen.

– Detta är ett initiativ som bör applåderas. Spelbranschens Etiska Råd, SPER, har efterlyst precis denna typ av ansvarstagande från mediebranschen eftersom en skärpt lagstiftning kan dröja flera år. Hela 70 % av spelreklamen kommer från bolag som inte har tillstånd i Sverige. Många gör reklam för nätkasino som inte tillåtet i Sverige.

– Ofta är denna reklam osund och oetisk. Med TU:s rekommendationer kan man komma en bit på väg och få bort de värsta avarterna.

Vill ha initiativ: “Nu hoppas vi på ansvar”

Allt är dock inte toppen enligt SPER:

– SPER saknar dock en punkt i TU:s rekommendationer, nämligen att riskfyllda spel som nätcasino inte bör marknadsföras med höga bonusar. Bonusar är något som kan leda till spelproblem, eftersom de ofta är konstruerade så att man måste spela väldigt mycket för att få ut bonusen.

– TU:s initiativ för ansvarstagande är utmärkt. Nu hoppas vi på ansvar från TU och andra aktörer gällande att också få bort reklam med höga bonusar för riskfyllda spel.

Krav på spelannonser – äntligen börjar mediebranschen ta ansvar

Gå till Start