Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Engelska spelbranschen: “Begränsa spelreklam”

Debatten om att begränsa spelreklam och öka spelansvar har nog aldrig varit hetare än nu inför den kommande spelmarknadsutredningen. Därför är det också extra intressant att se vilka verktyg och reglementen andra länder väljer. Nu har nämligen ett initiativ tagits borta i Storbritannien.

Spelbranschen i England har infört egna regler där man bestämt att begränsa TV-reklam för spel.

– De nya reglerna innebär att man inte ska visa reklam i TV som avser att locka nya spelare innan kl 21 för att på detta sätt minska exponeringen mot unga, skriver Lotteriinspektionen.

Läs också: Ny spelmarknadsutredning på gång

Begränsa spelreklam

Lotteriinspektionen fortsätter:

– Engelska myndigheter välkomnar initiativet men vill även se att man undersöker om det behövs ytterligare åtgärder för att minska exponeringen mot unga via till exempel sociala medier.

Nyheten upplockad här hos Lotteriinspektionen och först här hos Alliance News.

Läs också: Så är tidplanen för spelmarknadsutredningen

Gå till Start