Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Betsafes marknadschef förklarar den omdiskuterade reklamen

Tidigare har vi på The Gambler Magazine rapporterat om Betsafes nya reklamfilm – som inte på något sätt döljer spelets villkor och baksidor. Nu berättar Betsafes marknadschef varför man valt just den här inriktningen.

I reklamfilmen säger huvudpersonen bland annat:

”Spel är enkelt: När Du förlorar, så vinner vi. Och när du vinner, så vinner vi ändå. För att vinnare vill fortsätta vinna.”

”Om det var så enkelt [att vinna], hur kommer det sig då att det alltid är så stora jackpotar?”

”Och sen har vi de typiska ‘bullshit-erbjudandena’ [freespins, välkomstbonusar mm.]. Well, we have them too. Allt för att påminna dig om att nästa spin kan ge dig den stora vinsten, trots att det förmodligen inte kommer hända… men det kan ju…”

Betsafes marknadschef kommenterar i ett pressmeddelande:

– Vi ville göra något annorlunda. Istället för att fokusera på nästa storvinst, berättar vi hur stora chanserna är att faktiskt vinna. Vår huvudmålgrupp är risktagare och spänningssökare. Ofta erfarna spelare. De vet redan sanningen och är otroligt trötta på att bli förminskade, säger Mikael Nilsson Bäck, marknadschef på Betsafe.

“En kund som är modig”

I februari 2015 blev CP+B Betsafes globala huvudbyrå för reklamuppdrag och man tycker det är modigt att kunden vågar sticka ut från traditionell spelreklam.

– Att ha en kund som är modig nog att utmana en hel industri på den här nivån är ganska ovanligt. Vi är otroligt glada och stolta över både möjligheten och resultatet, säger Therese Olander, client service director på CP+B, i pressmeddelandet.

Byråns kreativa chef är inne på samma spår:

– För att attrahera vår målgrupp utmanar vi dem och säger att med stor sannolikhet kommer vi – huset – att vinna, säger Markus Lindsjö, Creative Director på CP+B.

[irp]

Alla inte positiva

Signaturen “Ankan” är dock inte lika positiv under Dagens Medias artikel:

– Blir ju tyvärr bara fel då man låtsas vara ärliga och stå för sanningen men sen väljer att bara gå halva vägen.

Med förklaringen:

– Inte prata om hur man får spela mindre om man vinner och mer om man förlorar mm. Är det något som spelare ser igenom och känner sig förminskade av så är det den här kampanjen. Intressant idé som gick snett.

“Nisse på torget” är inne på samma spår:

– Att försöka skapa sympatier till ett spelbolag som berättar att de tjänar storkovan på att kunderna inte vinner är nog årets mest korkade reklamidé, skriver han eller hon under samma artikel.

Med avslutningen:

– Men det var lite snygg filmat får jag erkänna.

Läs mer här från CP+B.

Gå till Start