Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Missvisande erbjudande från Postkodlotteriet fällt av SPER

Spelbranschens Etiska Råd (SPER) har beslutat att fälla ett reklamerbjudande från Postkodlotteriet. I ett e-postutskick har formuleringen ”tidsbegränsat erbjudande – flygresa på köpet” funnits, men det har inte tillräckligt tydligt framgått att kunden som nappar på erbjudandet binder upp sig för köp i tre månader, anser SPER. 

Reklamen från spelbolaget har granskats av SPER:s expertgrupp för marknadsföring, SEEM.

– Vi i SPER har ett system för att se till att medlemsföretagen följer våra riktlinjer för ansvarsfull marknadsföring. Att Postkodlotteriet nu fälls är ett exempel på att systemet fungerar, säger Maria Lindström, generalsekreterare för SPER.

Styrelsen var enig i sitt beslut

Postkodlotteriet ingår i den frivilliga sammanslutningen som SPER är. Styrelsen var enig i sitt beslut och Postkodlotteriet deltog själva i beslutet om en fällning.

Roger Magnergård, presschef på spelbolaget, säger:

– Det är beklagligt att vi uttryckt oss vilseledande. Nu har vi börjat använda ett system så att något liknande inte ska kunna ske i framtiden.

Fakta SEEM
SEEM är SPER:s externa expertgrupp för marknadsföring. Gruppen består av tre personer och ordförande är en erfaren marknadsrättsjurist, Ylva Aversten. SEEM granskar anmälda marknadsföringsenheter utifrån SPER:s riktlinjer samt utfärdar rekommendationer till beslut som behandlas av SPER:s styrelse.

Gå till Start