Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Casinotrenden är att bolagen breddar sina erbjudanden

Årets tre kanske mest välkända casinolanseringar i år är alla exempel på hur spelbolag diversifierar sin varumärkesportfölj, snarare än att förstärka redan etablerade varumärken. Det skriver casinosajten Svenska Casino.

Först ut, men kanske minst känt i Sverige var bolaget bakom Guts casino. I grunden en norsk satsning men som med sitt internationellt gångbara varumärke även blivit populärt i Sverige. Bolaget som äger Guts har enligt sin senaste delårsrapport plöjt ner närmare 500,000 euro i storsatsningen Betspin som lanserades i februari i år. De är som sagt bara en i raden av bolag som satsar stort på ett nytt varumärke snarare än att fokusera på sitt redan existerande.

Det andra exemplet på redan etablerade bolag som lanserat nytt varumärke i år är Cherry. De är kanske mest kända för att erbjuda casinospel på restauranger och nattklubbar runt om i vårt avlånga land men har även drivit nätcasino sedan tidigt 2000-tal. De lanserade tillsammans med Game Lounge Ltd spelsajten SveaCasino i början av april i år, och som namnet antyder har de ett klart svenskfokus vilket fungerar som komplement till det mer internationellt gångbara varumärket CherryCasino.

Sist i raden av årets nystartade casinosajter är SverigeCasino. Bakom den satsningen ligger ett bolag som tidigare driver flera andra nordiska nätcasinon: SuomiVegas mot den finländska marknaden, NorgeVegas mot vårt grannland i väst, och SverigeKronan mot just Sverige. Från början hade de endast Bethard under sitt företagsparaply men består numer som sagt av inte mindre än fem stycken mer nationellt riktade satsningar.

Pressmeddelande här från Svenska Casino.

Gå till Start