Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Statistik från Stödlinjen visar var spelproblemen är som störst

Stödlinjen är en stöd- och rådgivningsservice för personer som har problem med spel om pengar. Mellan den första januari och den 30:e april inkom 630 spelrelaterade samtal, 188 chattar och 93 e-brev till Stödlinjen.

I telefonsamtalen är gruppen 18-44 år mest representerad och 49 % av de inringande spelarna anger att kasinospel online är den spelform som skapar mest problem.

– Kasinospel online började öka under 2014, och vi kan se att den ökningen fortsätter, i var annat samtal anger den inringande att olika typer av kasinospel online är de spelformer som skapar mest problem för dem. Vi kan också se att de som screenar sig via Stödlinjes webbplats oftast har omfattande spelproblem, skriver Håkan Wall i rapportens diskussionsavsnitt.

Förutom att vara ett stöd till personer med spelproblem hjälper man också anhöriga. Stödlinjen fungerar även som en kunskapsresurs för vård- och behandlingssektorn, skolor, intresseorganisationer, kamratföreningar och övrigt samhälle.

Stödlinjen statistik

Stödlinjen drivs av FORUM, forskningscentrum för psykosocial hälsa vid Centrum för psykiatriforskning och Karolinska institutet, på uppdrag av Folkhälsomyndigheten.

Läs mer om Stödlinjens statistik här (pdf).

Gå till Start