Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Vinnie har gjort ATG till en prisad YouTube-succé

Den lilla minihästen Vinnie är en succé på nätet. ATG rankas som det mest framgångsrika företaget på YouTube under 2014 och toppar undersökningen ”YouTop100” som mäter vilka svenska företag som fått flest antal visningar på YouTube under 2014. Chimney delar ut priset för andra året i rad efter att ha analyserat Sveriges 600 största företag och deras genomslag på YouTube. ATG vinner även priset Årets Nykomling.

– Vi ska bli Nordens största spelbolag genom att erbjuda den mest engagerande spelupplevelsen och bästa mötesplatsen för spel. En viktig del är att ha Sveriges mest engagerande reklamkaraktär. YouTube är en mötesplats som kräver ett äkta intresse från tittarna och att man själv väljer det man vill titta på, vilket gör priset extra roligt, säger Sten Andersen, marknadschef på ATG.

Filmerna med Vinnie lanserades i augusti 2014 och har blivit mycket populära, flera episoder har över en miljon visningar. I höstas lyckades även Vinnie bli den reklamfilm som på snabbast tid nådde en miljon visningar i Sverige, och slog därmed Zlatans film för Volvo.

Vinnie är en medveten och långsiktig satsning från ATG som ska göra hästar och travsport mer tillgänglig och intressant för nya målgrupper. Satsningen har slagit väl ut och flera mätningar visar på Vinnies popularitet bland svenska folket. Men att redan ha flest antal visningar av alla svenska företag på YouTube kom som en överraskning.

– Vi är så pass nya med Vinnie och på YouTube, så vi trodde inte vi skulle har en chans. Det här är roligt för alla som jobbat hårt med att öka intresset för hästar och ATG. Och för Vinnie, så klart. Det blir några extra morötter till honom ikväll, säger Sten Andersen.

YouTop100 Sweden genomförs av Chimney och visar svenska företags effektivitet i användandet av sin YouTube-kanal. Urval för 2015 års undersökning var 600 av Sveriges ledande företag. Av dessa hade 309 företag en aktiv YouTube-kanal (som uppdaterats de senaste 12 månaderna). Kanalerna undersöktes i april 2015. Variabler som undersöktes var totala antalet videor samt visningar per video.

De 100 mest effektiva kanalerna hade totalt lagt till 4703 videor de senaste 12 månaderna vilket är endast 3 videor mer än året innan, vilket innebär att aktiviteten inte alls ökat. Dock genererade dessa videor totalt över 170 miljoner visningar, vilket är knappt 62 miljoner mer än i 2014 års undersökning.

Gå till Start