Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Paf-kampanj nominerad som en av Sveriges reklamfilmer

“Vi kan och ska inte konkurrera med de stora drakarna i branschen som lägger mycket stora pengar i mediaköp på den svenska marknaden. Experiment Ensam är ett nytt och annorlunda sätt att skapa nyfikenhet kring varumärket Paf och det vi står för, alltså att det är roligare tillsammans”, säger Johan Landgren, Sverigechef på Paf.

Enligt svenska Lotteriinspektionens officiella data satsades 3,7 miljarder kronor på spelreklam i Sverige under 2014, en ökning med 50 procent från 2013.

– Paf satsar årligen cirka 10 procent av bolagets totala årliga omsättning på strax över 100 miljoner euro på kommunikation. De 10 procenten gäller våra samtliga fyra  europeiska huvudmarknader, likväl som ombord på fartygen i Östersjön där vi också bedriver spelverksamhet. Vår kommunikationsbudget kan med andra ord sägas vara branschmässigt modest om man jämför med de internationella bolagen verksamma på Malta som ofta lägger mellan 30 och 40 procent av omsättningen på kommunikation, säger Johan Landgren.

Experiment Ensam är en minidokumentärserie producerad i sex tiominutersavsnitt för webben. I serien utför en ensam person aktiviteter som vanligtvis görs tillsammans med andra. Tanken bakom kampanjen är att analysera och utreda Pafs värdegrund “Det blir roligare tillsammans”.

De fem första experimenten, när försökpersonen bland annat går på stand-up och karaoke ensam, genomförs av Marko “Markoolio” Lehtosalo. I det sjätte och sista avsnittet, när världsartisten Bob Dylan genomför en spelning på Academy of Music i Philadelphia för en enda person i publiken, deltar tv-personligheten Fredrik Wikingsson.

De fem första webbfilmerna i Experiment Ensam har setts totalt omkring 1,6 miljoner gånger. Det sjätte och sista avsnittet med Bob Dylan har setts mer än 1,5 miljoner gånger samt omnämnts i media över 1000 gånger i närmare 100 länder.

– Vi är jättenöjda med genomslaget som blev betydligt större än vi räknat med och så klart också med nomineringarna till Guldägget. Att ett litet spelbolag från Åland kan vara med och slåss om samma fina reklampriser som Zlatans film med Volvo är ett kul kvitto på att vårt budskap och sätt att kommunicera på berör, säger Johan Landgren.

Guldägget är Sveriges äldsta och största kommunikationstävling. Den startade 1961 och har som syfte att höja den kreativa standaren och därmed föra svensk kommunikation framåt. Tävlingen belönar bidrag som är producerade i Sverige och är uppdelad i kategorierna alternativa media, design, digitalt, direkt, event, film, integrerat, mobilt, onlinefilm, PR, radio, tidningsannonsering och utomhus. Årets Guldägg delas ut på Guldäggsgalan onsdagen den 29 april.

Experiment Ensam är utvecklat av reklambyrån Doe Blomberg Gottberg tillsammans med Paf. Manusförfattare är Erik Haag och Anders Helgeson. Exekutiv producent är Karin af Klintberg, som tillsammans med manusförfattarna skapat populära svenska tv-serier som Historieätarna och Landet Brunsås.

– Redan för ett par år sedan började vi känna av den ökade konkurrensen på den svenska marknaden. Experiment Ensam har gett oss många viktiga lärdomar och tillsammans med en rad andra åtgärder har kampanjen bidragit till att Paf under 2015 igen växer i Sverige, säger Johan Landgren.

Gå till Start