Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Vinnie sätter rekord på YouTube

Minihästen Vinnie har charmat svenskarna och är den svenska reklamfilm som snabbast nått över en miljon svenska visningar på YouTube. På fredag kommer uppföljningen på succén som regisseras av Felix Herngren. Djur på nätet är populära och nu är det en liten häst som tagit täten.

– Det som gör Vinnie intressant är att han skapat ett stort engagemang hos svenska folket. Aldrig förr har en reklamfilm fått en miljon svenska visningar på så kort tid, säger Peter Nordlöv, medieansvarig på YouTube Sverige.

Han fortsätter:

– Ett starkt tecken på att filmen engagerar är att snittiden på varje visning är en minut och 18 sekunder, på en film som är 1:40 lång. Det har vi aldrig sett förut, betonar Peter Nordlöv.

Över 1 miljon visningar

Vinnie The Dreamer har idag 1 063 359 visningar på YouTube. Filmen publicerades den 15 augusti och nådde en miljon visningar den 5 september, bara 20 dagar senare.

– Jag har aldrig sett ett sådant engagemang förut, många mejlar oss för att få en affisch med Vinnie eller för att få träffa honom, säger Sten Anderson, marknadschef på ATG.

Han utvecklar:

– Annonser sätts upp i stall över hela Sverige. På kort tid har han fått stjärnstatus. Det ska bli roligt att fortsätta berätta hans historia.

I första filmen fick vi se Vinnie födas och påbörja sin långa resa mot sin dröm, att bli en travhäst, sin storlek till trots. Återstår att se vad nästa steg blir…

Gå till Start