Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Johan Croneman till attack mot spelbolagen – vill ha granskande tv-program

DN:s Johan Croneman har under många år gjort sig känd för att mer eller mindre – oftast mer – frekvent gå till attack på… något. Den här gången är det spelbolagen och spelreklamen som får sig en känga när krönikören säger sig ta parti för småspelarna.

I sin krönika skriver han bland annat:

”Spelbolagens reklam får snart kultstatus, det är oskyldigt blått allting, ”av spelare, för spelare” (vad i helvete betyder det?), det är goa gubbar och Glenn och Wilander och Ljungberg. Har ni hört en enda kritisk fråga till dessa herrar om deras engagemang inom spelbranschen? Pengar, etik, moral…?! Motiv?

Det är många som till och med helt ogenerat, och utan att bli ifrågasatta en sekund, gått från spelreklam till expertsoffan. Här pratar vi inte om att sitta på två stolar, vi pratar om att helt sitta i knät på spelbolagen.”

Som en del av en ”lösning” på den växande spelreklamen (och spelintresset?) föreslår Johan Croneman ett nytt programformat – ett oberoende program som granskar spelbolagen.

”Jag pratar inte om ett tv-program som skall hjälpa spelbolagen skinna tittarna, tvärtom om ett program som kan ge dem vettiga råd och tips – och dessutom granska spelbolagen, deras satsningar, deras vinster. Hur sätter de odds, hur förändras de, vad bygger de sin information på, hur undviks fusket?

Ett oberoende program som står på tittarnas och spelarnas sida. Jag tror det snart är ett måste att göra det programmet, innan bolagen själva köper sig ett – och det är förmodligen inte så långt borta.”

Hela krönikan finns att läsa här.

Gå till Start