Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Bolag utan tillstånd i Sverige står för 64% av all spelreklam i TV

Utländska bolag som inte har tillstånd att bedriva spel i Sverige investerade drygt en miljard kronor (brutto) på TV-reklam under år 2013. Därmed står de för cirka 64% av spelreklamen som sänds i TV i Sverige. Investeringar i TV-reklam från de utländska aktörerna har de senaste åren ökat markant.

spelreklam14

 

År
Totalt kr
Bolag med tillstånd
Bolag utan tillstånd
2002
562 294 000
466 391 000
95 903 000
2003
530 802 000
401 452 000
129 350 000
2004
568 181 000
451 444 000
116 737 000
2005
691 352 000
355 783 000
335 569 000
2006
851 813 000
335 666 000
516 147 000
2007
709 039 000
382 064 000
326 975 000
2008
844 142 000
346 585 000
497 557 000
2009
1 024 635 000
402 776 000
621 859 000
2010
792 232 000
365 235 000
426 997 000
2011
950 551 000
429 227 000
521 324 000
2012
1 363 798 000
579 119 000
784 679 000
2013
1 702 134 000
617 237 000
1 084 897 000

De bolag som har tillstånd att erbjuda spel i Sverige är främst Svenska Spel, ATG och olika rikslotterier till exempel Postkodlotteriet och Bingolotto.

Enligt lotterilagen är det förbjudet att marknadsföra lotterier som saknar tillstånd. Reglerna gäller dock endast marknadsföring i medier som har sina sändnings- och utgivningstillstånd i Sverige. Medier som har sina sändningstillstånd i andra länder, inom EU, som till exempel TV 3 och Kanal 5, omfattas inte och kan därför marknadsföra spel om pengar som saknar tillstånd i Sverige.

Källa: SIFO-TNS reklammätning

Pressmeddelande här.

Gå till Start