Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Spelprofilen: Anders Sims

Anders Sims jobbar som PR-chef på spelbolaget Paf. I vår intervju berättar han om hur det är att arbeta med PR inom spelbranschen, hur man sätter odds på spel som “Årets julklapp” och ger sina råd om hur man blir en (ännu) bättre spelare.

Anders arbetar som PR-chef på åländska Paf och har en bakgrund både som journalist och oddssättare för PR-spel. thegamblermagazine.se fick en intervju med personen vars tangentbord ofta glöder av produktivitet för att skapa relevant kommunikation i en tuff spelbransch.

Anders, du arbetar idag som PR-chef hos Paf. Vad går ditt arbete ut på?

– Oj, det finns otroligt många delar i mitt jobb, men förenklat kan man säga att det är två inriktningar: De lite mer allvarsamma handlar om att förebygga och hantera små och stora kriser och de mer lättsamma delarna är att skapa uppmärksamhet som går i linje med Pafs identitet, förklarar Anders.

Han fortsätter:

– Som PR-ansvarig är jag delaktig i mycket som händer i företaget och finns till hands som stöd för alla som önskar. Eftersom allt vi gör kommunicerar någonting kan det ibland vara lite svettigt att vakta vårt varumärke.

Paf är baserade på Åland, innebär det att du också arbetar där? Ungefär hur många arbetar idag på Paf?

– Japp, min fasta punkt är Åland. Paf ägs av landskapsregeringen, vilket är Ålands motsvarighet till staten, och Paf har sitt huvudkontor på ön. Vi är ungefär 350 personer anställda hos Paf och är utspridda i Finland, Sverige, Estland och Spanien.

För de som inte känner till Paf, kan du ge en kort introduktion?

– Paf grundades 1966 och har fortfarande en betydande spelverksamhet ombord på kryssningsfartygen i Östersjön. Åland som ligger mitt i Östersjön fungerar perfekt som ett nav för spelen ombord på fartyg. Numera är dock spelen på internet det dominerande affärsområdet hos Paf.

Hur skulle du säga att fördelningen för ert fokus är mellan Finland, Sverige och “resten av världen” är?

– Trots att Åland tillhör Finland är vi förbjudna att marknadsföra oss i Finland. Därför ligger fokus på våra andra huvudmarknader: Sverige, Estland och Spanien.

Anders fortsätter:

– Tack vare förbudet i Finland har vi fokuserat ännu mer på relationen med våra kunder, att de ska få en bra upplevelse tillsammans med oss. Till exempel reser vi mycket med kunderna och ordnar event där vi träffas, spelar och har roligt tillsammans. Vårt unika sätt att behandla kunderna leder till att de får en personlig relation till oss och dessutom delar med sig av sina Paf-upplevelser till andra.

Är det här något du skulle säga utmärker Paf gentemot andra spelbolag?

– Ja, jag tror faktiskt det. Personal som kommer till oss från andra spelbolag blir förvånade över hur länge vår snittkund stannar hos oss. Paf tror på att växa genom goda kundrelationer, inte genom traditionell marknadsföring.

Och i Sverige, hur ser det ut på den svenska marknaden?

– I Sverige är vi fortfarande små, trots att vi har vad som krävs för att slå igenom, tycker vi. På många sätt liknar vi Svenska Spel eftersom vi är trygga, ansvarsfulla och ger vårt överskott till goda ändamål. Men en av de saker som skiljer oss från Svenska Spel är att vi bland anat betalar tillbaka mer till kunderna.

Du personligen har ett förflutet som oddssättare, bland annat med olika specialspel. Kan du berätta om något speciellt spel som var roligt att arbeta med?

– Det roligaste är att sätta odds på en oförutsägbar nyhet. Om vi samma dag som nyheten blossar upp sätter odds, får ut pressinformation och blir en del av nyhetsflödet både i traditionella och sociala medier, då är det riktigt roligt! Jag är journalist i botten och i sådana lägen kan jag få en förnimmelse av pulsen från en nyhetsredaktion.

Anders berättar mer:

– När man känner att man har hittat något unikt och annorlunda är det riktigt roligt. Det är också skoj att emellanåt rikta blicken bort från storstadspressen och försöka hitta vadslagningsobjekt i mindre samhällen. Oscarsgalan, Nobelpriset och annat som de flesta spelbolag ordnar vadslagning på känns inte speciellt upphetsande men att hitta objekt mer nationellt och regionalt är en utmaning.

Vi har förstått att spelet ”Årets julklapp” är lite speciellt för Paf?

– Ja, spel på Årets julklapp är Paf:s speciella kärleksbarn och kanske det objekt som årligen får mest uppmärksamhet i media. När vi ska hitta alternativ är hela personalen engagerad och skickar in sina förslag. Vi var först med att ordna vadslagning på Årets julklapp och har faktiskt varit ganska bra på att förutse vinnaren. Förra året prickade vi till exempel in vinnaren då hörlurarna var vår lågoddsare.

Hur går det till när ni sätter odds på specialspel som de här?

– När vi sätter odds på en ”snackis” gäller det att samla så mycket info om ämnet som möjligt. Vi letar statistik, läser experters blogginlägg och pratar direkt med personer som har kännedom om ämnet. Så egentligen handlar det om traditionell oddssättning men på nya områden. Ett visst utrymme lämnar vi också för magkänslan, så visst händer det att vi ligger lite snett när vi släpper upp oddsen…

Med handen på hjärtat, spelar folk på “Årets julklapp” och sådana “PR-spel”? Eller är det “bara” marknadsföring från spelbolagens sida?

– Den nakna sanningen är att omsättningen på den här typen av spelobjekt är liten. Melodifestivalen och politiska val omsätter ganska mycket, men de är undantag i sammanhanget. Den stora fördelen med dessa objekt är uppmärksamheten vi får eftersom medierna gillar vadslagning om knasiga saker.

Anders utvecklar:

Paf vill vara bäst i Sverige på den lite udda vadslagningen och har döpt kategorin till hos oss till just ”Snackisar”. Även här handlar det om relationsbygge och vi har bland annat en blogg och en facebook-sida som tar upp saker som det snackas om på stan just nu.

Han fortsätter:

– Jag har svårt att tro att något spelbolag tjänar direkta pengar på PR-bets, eller Snackisar, men jag har ändå en tro på att kategorin kan växa om man gör den till något mer än ett PR-verktyg.

Spelar du själv något?

– Inte mycket, ibland blir det lite vadslagning (odds). Jag gillar när spel är sociala, när spelandet känns som ett sällskapsspel. Jag blir triggad när jag spelar med eller mot mina vänner och därför är jag glad att det är i den riktningen Paf går. Nästan allt vi gör syftar till att spelupplevelsen hos Paf ska bli mer social så det passar mig perfekt.

Vilka tre tips skulle du vilja ge till någon som vill bli en duktig spelare?

– Om vi pratar vadslagning så kan jag ge följande råd:

  • Spela med hjärnan, inte med hjärtat.
  • Spela med disciplin gällande både val av spel och val av insats. Tänk på att en utebliven förlust egentligen är en vinst.
  • Jaga inte storvinster genom hopplösa multiplar, fokusera på att vinna mindre men oftare på singel- eller dubbelspel.

Till sist, vad är det roligaste med att arbeta i spelbranschen?

– Som PR-person i spelbranschen finns det enorma möjligheter att skapa roliga aktiviteter. Det finns inte så många ramar att hålla sig inom. Vi har bland annat ordnat kobingo, skattjakt med vildsvin och världens roligaste sommarjobb för musiker. Vi har också en hel del roligt på gång i vår, så håll ögonen öppna. För mig är det viktigaste att jobba för en god sak. Om Paf jobbade för att berika ett antal privatpersoner istället för att ge överskottet till goda ändamål skulle jag inte ha samma motivation. Jag inser att det låter som en PR-floskel, men så är det helt ärligt för mig.

Vi tackar Anders Sims på Paf för intervjun och tipsar om att följa honom på Twitter för att få ytterligare inblick i spelvärlden.

Fler intervjuer med spelprofiler hittar ni efter hand här. Önskar ni se någon speciell gäst – mejla redaktionen (a) thegamblermagazine.se så ska vi se vad vi kan göra.

Gå till Start