De utländska spelbolagen investerar allt mer i marknadsföring på den svenska marknaden. Och man kommunicerar också på ett speciellt sätt, menar Jerker Nilsson, ansvarig för sociala medier på Svenska Spel, i ett blogginlägg.
I sitt inlägg tar Jerker upp sex olika exempel på spelbolagsreklam som han menar är typiska för utländska spelbolag. Och han beskriver:
”Det här är en kvart (15 minuter!) av en lördagskväll i ett land med ’spelmonopol’ och tv-kvällen har bara börjat. Det kommer att bli reklampaus efter reklampaus med spelreklam – inte bara ett, utan ofta två, tre eller fyra inslag i samma reklamblock. Tendensen är också att ju senare på kvällen, desto mer tvivelaktiga blir budskapen.”
Han fortsätter:
”Svenska Spel finns också med i reklamblocken ibland, men med andra typer av produkter och utan fläskiga bonuserbjudanden.”
Samt poängterar:
”Om man blundar riktigt hårt kan man låtsas att den här reklamen inte existerar. Eller att utländska spelbolag 2012 lade 1,1 miljarder kronor på spelreklam mot den svenska marknaden – nästan tre gånger så mycket som Svenska Spel. Då kan man låtsas att hela problemet med spelbranschen är att det finns ett ’monopol’.”
Så skriver Jerker i ett långt inlägg om spelreklam. Hela inlägget med hans betraktelser och åsikter hittar ni här.