Nyheter om spel och spelbranschen

Unibet satsar på svensk skidsport – värvar längdåkarna Anna Haag och Emil Jönsson

Dela den här artikeln:

Unibet har gjort klart med de svenska elitåkarna Anna Haag och Emil Jönsson om ett sponsoravtal och knyter längdåkarna till sig som skidambassadörer. Avtalet inleds i och med skid-VM i Val di Fiemme och sträcker sig över vinter-OS 2014 i Sotji och hela nästa säsong. Värvningen av Anna och Emil är en del i Unibets långsiktiga satsning på svensk skidsport.

– Vi är väldigt glada över att ha Anna och Emil i vårt stall och vi kommer att stötta paret i deras satsning under VM och inför vinter-OS. I och med samarbetet knyter vi inte bara till oss två av världens snabbaste längdåkare utan också två fantastiska idrottspersoner som representerar oss som spelbolag väldigt väl, säger Claes Bergström, Sverigechef Unibet.

Förvärvet av Anna och Emil är en del av Unibets satsning på idrottsprofiler i Sverige och sker till följd av det beslut som Högsta domstolen fattade i slutet av 2012, i det så kallade Spelmålet, som öppnat upp för privata spelbolag att sponsra svensk idrott.

– Samarbetet med Anna och Emil kommer att betyda mycket för oss. Spelmarknaden är just nu inne i en spännande fas, inte minst i Norden, där Danmark har gått i bräschen genom att avskaffa monopolet på spel och nu senast med Högsta domstolens beslut i Spelmålet. Vi ser nu fram emot att fortsätta utveckla spelmarknaden med Anna och Emil i laget, säger Unibets Nordenchef Håkan Jerner.

Avtalet med Anna och Emil sträcker sig över hela nästa säsong och är en del av Unibets satsning på skidsporten. Tidigare har företaget bland annat sponsrat Bruksvallsloppet.

– Intresset kring skidsporten fortsätter att öka och vi kan även se att det blir en mer attraktiv spelform hos oss. Tanken är att Anna och Emil ska synas i hela vår marknadsmix för att kunna öka intresset ytterligare inför vinter-OS 2014, säger Claes Bergström.

Anna och Emil är båda nöjda med valet av sponsor och stärker i och med avtalet sin position som två av landets främsta personliga varumärken inom idrott.

Lästips:  Patrik Hofbauer i Ekots lördagsintervju – Bengt Hansell kommenterar

– Vi är båda glada över samarbetet med Unibet som ger oss möjligheter att stärka vår idrottsliga satsning samtidigt som vi får en naturlig samarbetspartner på vår väg till Sotji, berättar Anna och Emil i en gemensam kommentar.

Sedan tidigare har Unibet knutit till sig sportprofiler som UFC-stjärnan Alexander Gustafsson, fotbollsikonen Glenn Hysén, NHL-spelaren Victor Hedman och tidigare fotbollsproffset Tomas Brolin.


*** Sponsrat: Visste du att TR Media når ca 300 000 spelintresserade varje vecka?


*** Vad är ROI? WikiBet ger svar och reder ut begreppet.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev


*** Boktips: Hållbar sponsring – en handbok för dig som vill ha fler sponsorer.

Dela den här artikeln:
Gå till Start