Nyheter om spel och spelbranschen

Sifo: Spelbolagen har ökat sina reklamköp

Dela den här artikeln:

Spelbolagen har ökat sina reklamköp sedan den nya spelregleringen trädde i kraft, enligt en sammanställning från Sifo som Dagens Media publicerat.

Under januari månad uppgick spelbolagens reklaminvesteringar till 677 miljoner kronor, vilket är en ökning med 38 procent. Kindred, med varumärken som Unibet och Maria Casino, köpte mest enligt Sifos siffror. Spelkoncernen investerade drygt 110 miljoner kronor.

Även Svenska Spel har ökat sina reklamköp.

– Svenska Spel har tagit i från tårna och ökat sina investeringar med hela 260 procent, vilket motsvarar runt 75 miljoner kronor, beskriver Dagens Media.

Andra bolag som ökat reklamköpen mycket jämfört med jämförelseperioden är LeoVegas (64 miljoner, +243%) och ATG (44 miljoner (+72%).

Lästips:  Ardalan Shekarabi kallar till sig spelbranschen

Topp-5 största reklaminvesteringarna (brutto) i januari*:

• Kindred Group / 112 miljoner / +72 %
• Cherry / 81 miljoner / -20 %
• Svenska Spel / 75 miljoner / +260 %
• LeoVegas / 64 miljoner kronor / +243 %
• ATG / 44 miljoner kronor / +72 %


*** Sponsrat: Visste du att TR Media når ca 300 000 spelintresserade varje vecka?


*** Vad är ROI? WikiBet ger svar och reder ut begreppet.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev


*** Boktips: Hållbar sponsring – en handbok för dig som vill ha fler sponsorer.

Dela den här artikeln:
Gå till Start