Nyheter om spel och spelbranschen

Konsumentombudsmannen uppmärksammar spelreklam i Alex & Sigges podcast

Dela den här artikeln:

Konsumentombudsmannen anklagar podcasten Alex & Sigge för att bryta mot regelverket om måttfullhet i spelreklam.

Enligt myndigheten har Alex & Sigge på ”ett osakligt och obalanserat sätt” överdrivit vinstchanserna, och skapat intrycket att det går att leva på nätkasinospel, beskriver reklamtidningen Resumé.

Reklaminslaget som uppmärksammas finns (fanns) i avsnitt 349. Alex Schulman satsar i podden pengar på kasinosajten Speedy Casino, och vinner, varpå Sigge Eklund säger: ”Du behöver ju inte jobba, du kan ju bara spela”.

Lästips:  Mikael Franzén ny IT-direktör på Svenska Spel

”Måste tänka på kravet på måttfullhet”

Perfect Day, som producerar podden, berättar för DN att man redan vidtagit åtgärder.

– Vi lyssnar såklart på KO. Vi har på oss till den 12 mars att återkomma till dem, men vi har redan nu reviderat avsnitten som anmälan gäller, så från vår sida är allt hanterat, säger Karolin Sandberg, innehållschef på Perfect Day till Resumé.

Resumé: Är det svårare för er att utforma de kommersiella budskapen gällande spelbolag?

– Alla samarbeten och kunder är unika och ställer olika typer av krav. När det gäller spelreklamen har vi en tajt dialog med KO och måste tänka på kravet på måttfullhet när vi utformar de kommersiella budskapen. Men vi har jobbat med andra typer av varumärken som ställer andra krav som vi också tar hänsyn till.

Läs också:


*** Sponsrat: Visste du att TR Media når ca 300 000 spelintresserade varje vecka?


*** Vad är ROI? WikiBet ger svar och reder ut begreppet.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev


*** Boktips: Hållbar sponsring – en handbok för dig som vill ha fler sponsorer.

Dela den här artikeln:
Gå till Start