Nyheter om spel och spelbranschen

ATG tecknar samarbetsavtal med Pure For Sure

Dela den här artikeln:

ATG ingår partnerskap med Pure For Sure, ett av Stiftelsen Arne Ljungqvist Anti-Dopning Foundations initiativ mot dopning och oavsiktlig dopning.

– Sporten ska vara fri från fusk och utövarna ska må bra, det är anledningen till att vi stödjer Pure For Sure, säger Maria Guggenberger, Head of CSR på ATG.

Oavsiktlig dopning växer mer än dopning inom elitidrotten, en insikt som driver Pure For Sures satsning för att öka kännedomen om frågan. Marknaden för kosttillskott och proteinpulver omsätter fem miljarder kronor om året.

– Att vi får in ATG som huvudpartner möjliggör bland annat spridning av vår utbildningssatsning mot föreningar, företag och gym, berättar Christina Lidén, vd på Professor Arne Ljungqvist Anti-Dopning Foundation

– Vi lägger extra kraft på att öka kännedomen om så kallad oavsiktlig dopning. Många kosttillskott som marknadsförs och säljs som prestationshöjande och viktminskningsmedel innehåller dopningpreparat utan att det anges på innehållsförteckningen.

Lästips:  Spelinspektionen: Måttlig tillväxt på spelmarknaden 2018

”Sporten ska vara fri från fusk”

ATG ser fördelarna med att ta med sig sin kunskap och sitt nätverk kring antidopning in i andra sammanhang och sporter.

– Vi kommer från trav- och galoppsporten där det läggs stort fokus på arbetet mot dopning. Det tas faktiskt fler dopningprov på travhästar än vad det görs inom hela den svenska humanidrotten samlat, säger Maria Guggenberger.

– Sporten ska vara fri från fusk och utövarna ska må bra, det är anledningen till att vi stödjer Pure For Sure. ATG erbjuder dessutom spel på sport numera, så det känns naturligt att ta den traditionen och kunskapen vidare även dit.

Lästips:  ATG: "Två miljarder kronor i medel till våra ägare Svensk Travsport och Svensk Galopp är rekord"

Professor Arne Ljungqvist ligger bakom organisationen

Pure for Sure är ett initiativ av professor Arne Ljungqvist, medgrundare av WADA (World Anti-Dopning Agency) och en internationell auktoritet i arbetet mot dopning.

Verksamheten innefattar bland annat följande delar:

  • Pure For Sure Academy: utbildning för skolor föreningar, företag och gym för ökad kännedom om dopning och oavsiktlig dopning
  • Pure For Sure Advisory Board där all kompetens som finns inom idrotten och i näringslivet samlas under ett och samma tak.
  • Pure For Sure Network där aktörer bjuds in till träffar och seminarier och får lära sig det senaste om kosttillskott, hälsa och välmående och på nära håll följa debatten kring detta. Network ska bli en stark aktör i samhällsdebatten som genom olika aktiviteter och engagemang skapar opinion för att driva frågan kring oavsiktlig dopning.

Läs också: ATG ny huvudsponsor till skidskytteförbundet


*** Sponsrat: Visste du att TR Media når ca 300 000 spelintresserade varje vecka?


*** Vad är ROI? WikiBet ger svar och reder ut begreppet.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev


*** Boktips: Hållbar sponsring – en handbok för dig som vill ha fler sponsorer.

Dela den här artikeln:
Gå till Start