Nyheter om spel och spelbranschen

ATG inleder samarbete med Filip och Fredrik

Dela den här artikeln:

Filip Hammars brinnande sportintresse känner kanske många till, men Fredriks Wikingssons historia som travsportsjournalist är mindre känd. Under våren kommer deras podd-publik få fler historier om såväl udda sportkaraktärer som anekdoter från stallet.

Duon har ingått ett samarbete med ATG, som sedan årsskiftet erbjuder spel på både häst och sport. Idag sänds första avsnittet.

– Det känns både logiskt och roligt att återuppta min livslånga fascination och frustration med de oberäkneliga fascinerande hästarna, säger Fredrik Wikingsson

I slutet på 90-talet jobbade Fredrik Wikingsson som travreporter i ATG:s travsändning ”Vinnare”, men fick gå vidare då han inte riktigt höll måttet, enligt honom själv.

Drygt femton år senare korsades vägarna igen när Fredrik tillsammans med vapendragaren Filip Hammar fick för sig att köpa travhäst tillsammans ATG:s ambassadör Peter “Foppa” Forsberg.

Lästips:  Cherry väntas köpas ut från börsen

Underhållningen en viktig faktor

Travhästen Lina Klipp var ingen höjdare och den rastlösa duon sprang snabbt vidare på nya projekt. 2013 sponsrade ATG deras podcast under kampanjen “Sommartravet” och nu i veckan gör samarbetet comeback.

– Det känns väldigt kul att återigen samarbeta med den här kreativa duon. I ett landskap där spelbolag upplevs som tjatiga känns det viktigare än någonsin att kommunicera med kunderna på ett underhållande sätt, att ge dem något extra, säger Sten Andersen, Chief marketing & PR officer på ATG.

– Filip och Fredrik experter på att väva samman högaktuella ämnen med en stor nypa humor och vi är övertygade om att det här kommer bli riktigt bra.

Lästips:  Flera spelbolag bland Sveriges största annonsörer 2018

En kvarts miljon lyssnare

Fredriks erfarenheter kring trav och Filips passion för sport ska bidra till att på ett underhållande sätt nå en annars reklamtrött publik.

– Fredrik har sin historia i travet och är idag en dedikerad ridförälder. Filip har i sin tur ett brinnande sportintresse med Malmö FF nära hjärtat. Med sina skilda intressen kompletterar de varandra och kan på underhållande sätt spegla ATG:s engagemang inom både häst och svensk idrott, men också vårt spelutbud, säger Sten Andersen.

Filip och Fredriks släppte sitt första poddavsnitt i januari 2010 och har idag omkring 250 000 lyssnare i veckan. Bland lyssnarna finns hittas bland annat ATG:s sportintresserade målgrupper vilket är en av flera anledningar till samarbetet.

ATG erbjuder sedan årsskiftet spel på 65 olika sporter och har, förutom samarbetet med Filip och Fredrik, lanserat flera contentsatsningar för att stärka positionen inom sportspel. Exempelvis kapar ATG hockeyns powerbreaks för sändningar från egen studio.

Läs också: ATG ny huvudsponsor till skidskyttelandslaget


*** Sponsrat: Visste du att TR Media når ca 300 000 spelintresserade varje vecka?


*** Vad är ROI? WikiBet ger svar och reder ut begreppet.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev


*** Boktips: Hållbar sponsring – en handbok för dig som vill ha fler sponsorer.

Dela den här artikeln:
Gå till Start