Nyheter om spel och spelbranschen

Italien förbjuder spelreklam

Dela den här artikeln:

I augusti 2018 tog parlamentet i Italien beslut om att förbjuda reklam för spelbolag. Lagstiftningen trädde i kraft den 1 januari.

Trots att Italiens största sportligor är emot förbudet av spelreklam förbjuder lagstiftningen alla spelrelaterade annonser utom de som främjar statens lotteri.

Förbudet omfattar alla kanaler, inklusive sportevenemang. Detta innebär allt från TV och radio, tidningar och tidskrifter, samt onlineannonsering och sociala medier.

Syftet med den nya lagen sägs vara att få bukt på spelmissbruket i landet.

Lästips:  SVT tar bort Stryktipset och V75 från Text-tv

”En social nödsituation”

Enligt en statlig undersökning är ungefär 1,3 miljoner av Italiens befolkning spelberoende, enligt bland andra Aftonbladet och Metro.

– Spelberoendet är en social nödsituation som måste hanteras omedelbart, har vice premiärministern Luigi Di Maio sagt till italienska The Local tidigare.

Den nya lagen innehåller ett undantag för befintliga avtal avseende spelannonsering, som kan fortsätta fram till och med 1 juli 2019. Omkring hälften av de italienska Serie A-klubbarna sponsras i dagsläget av spelbolag.

De aktörer som bryter mot den nya lagen kommer att få böter. Bötesbeloppet är upp till 50 000 Euro, för varje enskilt brott.

Läs också: Offside slutar med spelreklam – sätter #spelstopp


*** Efter två år av skrivande släpper Magnus Berglund och Frans Fransson boken Hållbar sponsring. Boken är en handbok med teori, tips och inspiration. Ett stort fokus har lagts på idrottens samhällsnytta. Läs mer om boken här. Köp boken här: Tictail, Adlibris eller Bokus.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev

Dela den här artikeln:
Gå till Start