Nyheter om spel och spelbranschen

Offside sätter spelstopp – slutar med spelreklam

Dela den här artikeln:

Fotbollsmagasinet Offside slutar med spelreklam. Skälet är bland annat för att reklamen har gjort det svårare för tidningen att känna ett journalistiskt oberoende.

Under rubriken All in på #spelstopp utvecklar man sitt beslut:

– I oktober 2018 genomförde Offside ett historiskt beslut: Ingen mer spelbolagsreklam på någon av våra plattformar. Inga fler annonser i tidningen, inga banners på hemsidan, inga fler jinglar i Offsides podcast.

Offside lyfter bland annat matchfixningsproblemet och den journalistisk trovärdigheten som primära skäl.

– Om vi, för att ta ett exempel, i podcasten eller på ledarplats vill problematisera hur Zlatan Ibrahimovic låter sig omskrivas i medierna för att han vill ge uppmärksamhet åt spelbolaget han är knuten till – ja, då vill vi kunna göra det utan att själva vara en del av bettingvärlden.

Lästips:  Fonder lämnar spelsektorn: "Ett led i vårt fokus på ansvarsfulla investeringar"

Utvecklar ”Spelstopp” i ett poddavsnitt

Beslutet väntas kosta Offside omkring en halv miljon kronor per år i minskade annonsintäkter, enligt Offside.

– Våra annonsintäkter har ingen stigande kurva och spelbolagsreklamen har varit vår största inkomst på området. I rena pengar kostar det här beslutet oss ungefär 500 000 kronor per år, skriver man.

Poddavsnitt om beslutet: Avsnitt 232

Läs merAll in på #spelstopp

Lyssna på SR-inslag härMagasinet Offside slutar med spelreklam


*** Efter två år av skrivande släpper Magnus Berglund och Frans Fransson boken Hållbar sponsring. Boken är en handbok med teori, tips och inspiration. Ett stort fokus har lagts på idrottens samhällsnytta. Läs mer om boken här. Köp boken här: Tictail, Adlibris eller Bokus.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev

Dela den här artikeln:
Gå till Start