Nyheter om spel och spelbranschen

Offside sätter spelstopp – slutar med spelreklam

Dela den här artikeln:

Fotbollsmagasinet Offside slutar med spelreklam. Skälet är bland annat för att reklamen har gjort det svårare för tidningen att känna ett journalistiskt oberoende.

Under rubriken All in på #spelstopp utvecklar man sitt beslut:

– I oktober 2018 genomförde Offside ett historiskt beslut: Ingen mer spelbolagsreklam på någon av våra plattformar. Inga fler annonser i tidningen, inga banners på hemsidan, inga fler jinglar i Offsides podcast.

Offside lyfter bland annat matchfixningsproblemet och den journalistisk trovärdigheten som primära skäl.

– Om vi, för att ta ett exempel, i podcasten eller på ledarplats vill problematisera hur Zlatan Ibrahimovic låter sig omskrivas i medierna för att han vill ge uppmärksamhet åt spelbolaget han är knuten till – ja, då vill vi kunna göra det utan att själva vara en del av bettingvärlden.

Lästips:  Shekarabi: "Vi har inte omreglerat den här marknaden för skojs skull"

Utvecklar ”Spelstopp” i ett poddavsnitt

Beslutet väntas kosta Offside omkring en halv miljon kronor per år i minskade annonsintäkter, enligt Offside.

– Våra annonsintäkter har ingen stigande kurva och spelbolagsreklamen har varit vår största inkomst på området. I rena pengar kostar det här beslutet oss ungefär 500 000 kronor per år, skriver man.

Poddavsnitt om beslutet: Avsnitt 232

Läs merAll in på #spelstopp

Lyssna på SR-inslag härMagasinet Offside slutar med spelreklam


*** Sponsrat: Visste du att TR Media når ca 300 000 spelintresserade varje vecka?


*** Vad är ROI? WikiBet ger svar och reder ut begreppet.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev


*** Boktips: Hållbar sponsring – en handbok för dig som vill ha fler sponsorer.

Dela den här artikeln:
Gå till Start