Nyheter om spel och spelbranschen

Lotteriinspektionen publicerar obligatoriska logotyper för spelansvar

Dela den här artikeln:

Från den första januari 2019 ska alla spelbolag som har fått licens enligt nya spellagen (2018:1138) ha logotyper för spelansvar väl synliga där man erbjuder onlinespel.

I Lotteriinspektionens föreskrifter och allmänna råd om spelansvar finns beskrivet att spelbolag med svensk spellicens ska ha logotyperna väl synliga.

Logotyper för spelansvar som i alla lägen ska vara synliga överst på alla webbplatser och mobilapplikationer ser ut som följer:

Logotyper för spelansvar
Bilder från Lotteriinspektionen.

Bilderna ska vara placerade i ett låst fält överst på licenshavarens webbplatser, mobilapplikationer och andra plattformar. Detta innebär att logotyperna ska vara synliga även då användaren scrollar på sidan.

Lästips:  ahaWorld lämnar in ansökan om svensk spellicens för nätkasino och bingo

Logotyper för spelansvar ska länka till:

  • Självtest: Ett test där spelaren kan få en uppfattning om han eller hon riskerar att spela för mycket.
  • Spelgränser: Begränsning av insättningar (spelbudget) och bestämmande av inloggningstid
  • Spelpaus: Avstängning från spel där spelaren, via en undersida hos spelbolaget, kan välja att stänga av sig för spel hos spelbolaget eller i det nationella avstängningssystemet Spelpaus

Lotteriinspektionen meddelar att mer information om spelansvar finns i 14:e kapitlet i spellagen (2018:1138), samt i 10:e kapitlet i spelförordning (2018:1475).

Det går även att läsa mer i Lotteriinspektionens föreskrifter och allmänna råd (LIFS 2018:2) om spelansvar.


*** Efter två år av skrivande släpper Magnus Berglund och Frans Fransson boken Hållbar sponsring. Boken beskrivs som en handbok för rättigheter med teori, tips och inspiration. Ett stort fokus har lagts på idrottens samhällsnytta. Läs mer om boken här.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev

Dela den här artikeln:
Gå till Start