Nyheter om spel och spelbranschen

ATG i samarbete med USA:s största tv-nätverk för trav- och galoppsport

Dela den här artikeln:

Från och med 17 september ges 45 miljoner amerikanska tv-hushåll möjligheten att spela på ATG:s produkter. Detta genom ett samarbete mellan ATG och TVG, ett Paddy Power Betfair-ägd tv-nätverk i USA.

TVG är baserat i Los Angeles och startade 1997. TVG har i dag två tv-kanaler och visar upp till 15 timmar trav- och galoppsport varje dag till 45 miljoner amerikanska kabel- och satellithushåll.

– Det här är en unik möjlighet för ATG att brett nå ut till hästspelsintresserade kunder i USA och samtidigt ett bra skyltfönster för den fantastiska hästsport vi har i Sverige, säger Lars Nemeth, Head of International Sales på ATG.

Sedan 2009 ingår TVG i den irländska spelkoncernen Paddy Power Betfair.

– TVG är ett starkt varumärke på den amerikanska spelmarknaden och sänder varje år cirka 50 000 lopp från hela världen. Huvudsyftet med samarbetet är förstås att skapa intäkter för båda parter men jag ser som sagt det här också som en unik möjlighet att marknadsföra svensk hästsport, säger Lars Nemeth.

Lästips:  Folkhälsomyndigheten får utökat uppdrag för att motverka spelmissbruk

Dagens Dubbel till USA 

TVG:s kunder kommer att spela Vinnare, Plats, Tvilling, Trio, Komb och Dagens Dubbel in till ATG:s vinstpooler.

– Svensk Travsport, Svensk Galopp och ATG levererar alla produkter av absoluta världsklass, därför är det fantastiskt kul att få erbjuda våra tittare sändningar och spel till Sverige, säger Stephen Kennelly, Commercial Director Betfair USA.

Han fortsätter:

– Marknadsmässigt och redaktionellt gör vi en satsning med tyngdpunkt på de bästa loppen onsdag till söndag. I våra ordinarie sändningar kommer vi bland mycket annat att ha liveuppdateringar med senaste nytt inför tävlingarna och i samarbete med Kanal 75 visa reportage om svensk trav-och galoppsport.

Lästips:  AGA:s rapport om den amerikanska spelmarknaden publicerad

ATG: Ingen rakeback i avtalet

På den internationella spelmarknaden är så kallade rakebacks, där kunder erbjuds rabatter utifrån hur stora summor de spelar, vanligt förekommande.

I samtliga ATG:s partneravtal är dock rakebacks inte tillåtna, så även i avtalet med TVG.

– Både vi och ATG är intresserade av att skapa en långsiktigt hållbar affär. TVG har i stora drag samma breda kundgrupp som ATG och vi arbetar inte heller med rakebacks för att locka kunder till oss.

– Däremot kommer vi att ha marknadskampanjer med andra typer av kunderbjudande till våra tittare kopplade till sändningarna från Sverige. ATG har i dessa fall rätt till slutgiltig godkännande av erbjudandets innehåll, avslutar Stephen Kennelly.

Läs mer om den amerikanska spelmarknaden:

Lästips:  Svenska spelmarknaden fortsatte att växa under det första halvåret

Fakta: Om TVG

  • USA:s största tv-nätverk för trav- och galoppsport – når 45 miljoner hushåll.
  • Ägare är spelbolagskoncernen Paddy Power Betfair, Irland
  • 320 anställda varav merparten vid tv-högkvarteret i Los Angeles, Kalifornien
  • Sänder cirka 50 000 lopp per år från hela världen via tv-kanalerna TVG (sju dagar i veckan) och TVG2 (fem dagar). Kanalerna finns även tillgängliga online och via Apple TV, Chromecast, Amazon och Roku.
  • Spelar Vinnare, Plats, Tvilling, Trio, Komb och Dagens Dubbel hos ATG från och med 17 september 2018
  • TV och marknadsupport i TVG1 oc TVG2 från 23 september.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev

Dela den här artikeln:
Gå till Start