Nyheter om spel och spelbranschen

Hasse Skarplöth om ATG:s licensansökan och den svenska spelmarknaden

Dela den här artikeln:

ATG lämnade i onsdags in ansökan om licens för vadhållning och kommersiellt onlinespel när den nya spellagen i Sverige träder i kraft den 1 januari 2019. Här Hasse Skarplöth om bolagets syn på spelmarknaden och ATG:s möjligheter.

– På den kommersiella licensmarknaden kommer ATG att vara det största bolaget. Och där ska vi erbjuda våra kunder den mest spännande spelupplevelsen, på ett schysst och smidigt sätt, säger Hasse Skarplöth, vd ATG.

Den nya spellagen som börjar gälla den 1 januari 2019 innebär att ATG får möjlighet att bredda sitt produkterbjudande inom vadhållning och kommersiellt onlinespel samt möjlighet att etablera sig utomlands. Samtidigt förlorar bolaget sitt monopol gällande spel på hästar i Sverige.

– Vi kommer fortsätta att utveckla produkter och tjänster inom spel på hästar för våra två miljoner kunder. Vi vet att många av dessa kunder i dag också spelar andra sportspel och nätcasino hos våra konkurrenter. Därför känns det spännande att ATG från och med nyårsdagen kan erbjuda denna typ av spelprodukter. Vi kommer att ha ett kunderbjudande som vilar på övertygelsen att våra kunder ska må bra i sitt spelande, säger Hasse Skarplöth.

Lästips:  Bethard värvar Magnus Rydeving: "Ganska snart insåg jag att bolaget menade allvar"

Sportspel och nätkasino till produktportföljen

ATG har varit motorn i den svenska hästnäringen sedan bildandet 1974. Bolaget kommer nu omsättningsmässigt att bli störst på den kommande kommersiella licensmarknaden.

– Nästan 90 procent av trav- och galoppsportens intäkter kommer från ATG, under 2018 kommer vi att dela ut två miljarder kronor till våra ägare Svensk Travsport och Svensk Galopp. Den kommersiella licensmarknaden ger oss möjligheten att ytterligare utveckla vår affär och stötta den svenska hästnäringen, säger Hasse Skarplöth.

ATG kommer i sitt kunderbjudande på den kommersiella licensmarknaden att samarbeta med en rad partners, bland annat bolagen Kambi (sportspel) och Evolution Gaming (livecasino).

– Tillsammans med våra partners ska vi skapa spännande spelupplevelser som är schyssta och smidiga för våra kunder. Som kund ska du känna igen dig i ”ditt” ATG. Överskottet från de nya produkterna tillfaller också trav- och galoppsporten, säger Hasse Skarplöth.

Lästips:  Widinghoff och Håkansson: "KBT kan minska spelbe­roendets svårighetsgrad"

ATG: Spelansvaret vår viktigaste hållbarhetsfråga

Den nya spellagen innebär att ATG och övriga aktörer har omsorgsplikt gentemot sina kunder. För att ytterligare förbättra sina nuvarande spelansvarstjänster samarbetar ATG med Sustainable Interaction, ett av världens ledande bolag inom spelansvar.

ATG inför också spelansvarsåtgärder så att inga produkter klassificeras som ”hög risk”, enligt spelansvarsverktyget Gamgard. Dessutom planerar bolaget ytterligare spelansvarsåtgärder för specifika produkter.

– Vi vill ha en hållbar och långsiktig relation med våra kunder. Vi vill att du ska ska ha roligt och må bra i ditt spelande hos oss. Spelansvaret är därför vår viktigaste hållbarhetsfråga. Nätcasino har i sin nuvarande form med all rätt fått mycket kritik. Vi vill visa att det går att erbjuda ett schysst casino som fokuserar på spännande spelupplevelser. ATG vill vara en kompass och vägvisare inom spelbranschen, avslutar Hasse Skarplöth.

Läs mer: Allt du behöver veta om ansökan om svensk spellicens


*** Efter två år av skrivande släpper Magnus Berglund och Frans Fransson boken Hållbar sponsring. Boken beskrivs som en handbok för rättigheter med teori, tips och inspiration. Ett stort fokus har lagts på idrottens samhällsnytta. Läs mer om boken här.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev

Dela den här artikeln:
Gå till Start