Nyheter om spel och spelbranschen

Kindred kvartalsrapporterar: ”Spelöverskottet ökade med 31 procent”

Dela den här artikeln:

Kindred lämnar sin kvartalsrapport för det andra kvartalet. Spelöverskottet uppgick till 219 miljoner brittiska pund. Bolaget hade under perioden 1,5 miljoner aktiva kunder.

Spelöverskott är spelarnas insatser minus spelarnas vinster. För det första halvåret uppgick det till 426,8 (319,8) miljoner pund för Kindred. Varumärket 32Red, som Kindred tidigare förvärvat, bidrog med 16,9 miljoner.

– Spelöverskottet ökade med 24 procent organiskt och i fasta växelkurser, vilket innebär att vi fortsätter att ta marknadsandelar. Överskottet från mobilen ökade med 29 procent jämfört med första kvartalet föregående år och uppgick till 72 procent av totala spelöverskottet, berättar Henrik Tjärnström, vd för Kindred Group.

Av koncernens spelöverskott kom 43 procent från lokalt reglerade marknader.

Lästips:  Kindred tecknar nytt New Jersey-avtal

Spelöverskottet väntas bli högre

Resultatet före skatt för andra kvartalet uppgick till 28,9 (22,9) miljoner och 62,5 (41,1) miljoner för första halvåret 2018.

– Fotbolls-VM 2018 medförde nya rekord i kundaktivitet och en fortsatt stark organisk tillväxt, och oväntade matchresultat ledde till en bruttomarginal i sportboken om 8,2 procent efter Free Bets.

Han berättar att man hittills under det tredje kvartalet, där större delen av fotbolls-VM ligger, haft ett genomsnittliga dagligt spelöverskottet på omkring 30 procent högre jämfört med samma period 2017.

– Under perioden fram till 22 juli 2018, var det genomsnittliga dagliga spelöverskottet i brittiska pund 29 procent högre jämfört med samma period 2017. Justerat för valutakursförändringar var tillväxten 30 procent, avslutar Henrik Tjärnström, vd för Kindred Group.

Lästips:  Offside sätter spelstopp – slutar med spelreklam

Över 1,5 miljoner aktiva kunder

Sportspelets bidrag uppgick till 105 miljoner pund för andra kvartalet 2018, jämfört med 73,2 miljoner för ett år sedan. Sportboksmarginalen uppgick till 8,2 procent under det andra kvartalet, vilket var samma nivå som under första kvartalet.

Livespel utgjorde 58,7 procent av bruttoomsättningen för sportspel (61,6) och 46,5 procent av intäkterna för sportspel (52,3).

Antalet aktiva kunder under kvartalet uppgick till 1 550 508 st. Antalet registrerade kunder översteg 23,6 miljoner.

Bland bolagets större nyheter på den svenska marknaden under det andra kvartalet kan nämnas sponsoravtalet som tecknats med Svensk Elitfotboll (Allsvenskan och Superettan).


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev

Dela den här artikeln:
Gå till Start