Nyheter om spel och spelbranschen

Scout leder Fantasy Sports-vågen: ”Spelbranschen är i desperat behov av ett innovationsskifte”

Dela den här artikeln:

Scout Gaming Group har på senare tid tagit position som den ledande leverantören av Fantasy Sports på den globala spelmarknaden. Bolaget menar att många spelbolag är i behov av produktinnovation.

Som The Gambler Magazine tidigare rapporterat ingick ingick Scout Gaming i början av maj ett avtal med norska statliga radio och tv-operatören NRK. Samarbetet innebär att Scouts managerspel körs tillsammans med (och mot) TV2 Norge inför och under fotbolls-VM.

Detta spel har till dags dato lockat över 50 000 spelare sedan lanseringen för två veckor sedan, meddelar Scout till The Gambler Magazine.

Den nionde maj ingicks ett avtal med den internationellt stora operatören 1xbet.com. 1xBet opererar framförallt på tillväxtmarknader, såsom Latinamerika och Afrika. Avtalet var det första för Scout med en stor spelaktör på marknader utanför Skandinavien.

Lästips:  Unibet släpper sin VM-kampanj och lanserar nya sajten sportochspel

Närvaro i bland annat Grekland, Spanien och Sydamerika 

Senare i maj har även den grekiskt licensierade operatören Stoiximan, som även opererar med rumänsk licens under varumärket Betano, tillkommit. Stoiximan är den största privata aktören på den grekiska marknaden, efter statliga OPAP.

Även spanska Luckia har valt Scout för Fantasy Sports. Luckia är en anrik operatör som bedrivit spelverksamhet i nästan 40 år. Bolaget har fyra fysiska kasinon, nästan 80 spelbutiker och mer än 2 000 bettingterminaler över hela landet.

Förutom Spanien, där man även har onlinelicens, så bedriver Luckia även verksamhet i bland annat Chile, Portugal och Colombia.

Lästips:  Flera vitesförelägganden avseende främjandeförbudet: ”Vårt mål är att man följer lagen”

Levererar till ”The Zlatan Challenge”

Förra veckan ingicks för första gången även ett avtal utanför Europa. Genom ett samarbete med Mobimedia, ett dotterbolag till Bravio Technologies, kommer Scout att leverera sina spel för första gången på den asiatiska kontinenten. Detta genom distributionsavtal mellan Mobimedia har med ett flertal telekomoperatörer – något som enligt Scout aldrig tidigare genomförts.

Samtidigt har man lanserat Fantasy Sports samt levererat ”The Zlatan Challenge” till Bethard, som nyligen fick Zlatan Ibrahimovic som storägare.

De nya och tidigare avtalen innebär att Scout Gaming kan anses vara ledande leverantör av Fantasy-spel på en global skala. Spelformen har på allvar börjat etablera sig utanför USA.

Lästips:  Paf rullar ut VM-kampanj: "Fotboll, freespins & Kennet"

”Spelbranschen är i desperat behov av ett innovationsskifte”

The Gambler Magazine har varit i kontakt med Joakim Renman, kommersiella direktör på Scout Gaming, för att få veta mer om Fantasy Sport-trenden.

Vad är det som gör att trenden för Fantasy nu på allvar verkar har spridit sig utanför USA? 

– Vi ser just nu ett skifte varvid den produktinnovation inom spel som skedde på nätet från och med sent 90-tal till för några år sedan bromsat in, till förmån för istället mer av allt. Mer kopior av samma spel, mer bonusar, mer reklam, mer aktörer, säger Joakim Renman till The Gambler Magazine.

– Spelbranschen är i desperat behov av ett innovationsskifte. För att kunna konkurrera behöver bolagen hitta nya sätt att differentiera sig.

Varför väljer operatörerna just era produkter?

– Scout är den första aktören som utvecklat en produkt med ett väldigt tydligt fokus på just spelmarknaden. Tidigare aktörer har antingen skapat spel som är för svåra för slutanvändaren att ta till sig alternativt skapade för att köras i gratisversioner, såsom hos de stora dagstidningarna.

– Förutom att sänka barriären för nya spelare så har vi utvecklat flera innovativa lösningar för integrera Fantasy i speloperatörernas befintliga sportutbud.

Hur ser ni på den svenska omregleringen av spelmarknaden?

– Vi ser detta som något positivt då en omreglering ofta leder till möjligheter för nya affärer och samarbeten. Dels genom nya aktörer som väljer att äntra scenen samt befintliga aktörer som brukar ta tillfället i akt att se över sitt erbjudande. Vi följer utvecklingen i Sverige med stort intresse, säger Joakim Renman till The Gambler Magazine.


Köpa din första aktie? 750 000 kunder använder Avanza för sitt sparande. Deras idé är att det ska vara billigt att vara rik. Klicka här för att läsa mer om aktie- och fondsparande.


Sugen på en fin ost? Testa Ostogram – Sveriges största ostbutik på nätet. Klicka här för att läsa mer eller ge bort ett presentkort.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev

Dela den här artikeln:
Gå till Start