Nyheter om spel och spelbranschen

SEEM: Välgörenhet i spelreklam anses inte oetiskt

Dela den här artikeln:

Spelbranschens expertgrupp för etisk marknadsföring (SEEM) friar Postkodlotteriet för att ha använt utsatta människor och välgörenhet i sin kommunikation. En genomsnittskonsument anses få intrycket av att lotteriet gör något bra med sitt överskott, menar SEEM.

Den anmälda reklamen avser ett sponsrat Facebookinlägg med texten: ”Kan en lott rädda världen…”. Under texten finns en bild där en person från Läkare utan gränser syns. Personen är stående i vad som synes vara en orange räddningsbåt ute på havet.

Anmälaren anser att den anmälda reklamen känns oetisk och påträngande.

Lästips:  NetEnt rapporterar: Norsk Tipping, ATG, Svenska Spel och Veikkaus nya kunder

Välgörenhet i marknadsföringen frias

Efter granskning meddelar SEEM att man inte finner att reklamen strider mot branschriktlinjerna.

Motiveringen är att det i kommunikationen inte sker någon exploatering av människors elände som enligt SEEM kan uppfattas som påträngande eller stötande hos den genomsnittliga mottagaren.

– Den bild som syns fokuserar på den hjälporganisationen som tar emot den större båten, med en hjälpande hand. Det går endast att vagt urskilja de människor som befinner sig på den större båten i bakgrunden, skriver SEEM i sitt utlåtande.

Man fortsätter:

– En genomsnittskonsument torde snarare, utifrån hur enheten som helhet är utformad, få ett intryck av att lotteriet gör något bra med sitt överskott. I detta fall är att bidra till förmånstagarnas verksamhet, menar SEEM.

Beslutet var enhälligt.

Lästips:  Jörgen Sparredal utsedd till bästa marknadschef – igen

”Vi är stolta över att överskottet gör skillnad”

Anne-Catherine Worth, som är kommunikationschef för Novamedia Sverige AB, vilket är operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet, berättar att man gärna lyfter fram vad överskottet bidrar med i samhället.

− Vi ser som en av våra viktigaste uppgifter att sprida kunskap om de hjältedåd som ideella organisationer gör med hjälp av överskottet från lotteriet. Vi är stolta över att överskottet gör skillnad och vi tänker fortsätta att berätta om det och ge ett kvitto på hur kundernas deltagande i lotteriet gör nytta, säger Anne-Catherine Worth.

Ärendena finns att läsa i sin helhet på SEEM:s hemsida.


*** Efter två år av skrivande släpper Magnus Berglund och Frans Fransson boken Hållbar sponsring. Boken beskrivs som en handbok för rättigheter med teori, tips och inspiration. Ett stort fokus har lagts på idrottens samhällsnytta. Läs mer om boken här.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev

Dela den här artikeln:
Gå till Start