Nyheter om spel och spelbranschen

SEEM: Välgörenhet i spelreklam anses inte oetiskt

Spelbranschens expertgrupp för etisk marknadsföring (SEEM) friar Postkodlotteriet för att ha använt utsatta människor och välgörenhet i sin kommunikation. En genomsnittskonsument anses få intrycket av att lotteriet gör något bra med sitt överskott, menar SEEM.

Den anmälda reklamen avser ett sponsrat Facebookinlägg med texten: ”Kan en lott rädda världen…”. Under texten finns en bild där en person från Läkare utan gränser syns. Personen är stående i vad som synes vara en orange räddningsbåt ute på havet.

Anmälaren anser att den anmälda reklamen känns oetisk och påträngande.

Lästips:  Svenska Spel förlänger med Svenska Fotbollförbundet till och med 2023

Välgörenhet i marknadsföringen frias

Efter granskning meddelar SEEM att man inte finner att reklamen strider mot branschriktlinjerna.

Motiveringen är att det i kommunikationen inte sker någon exploatering av människors elände som enligt SEEM kan uppfattas som påträngande eller stötande hos den genomsnittliga mottagaren.

– Den bild som syns fokuserar på den hjälporganisationen som tar emot den större båten, med en hjälpande hand. Det går endast att vagt urskilja de människor som befinner sig på den större båten i bakgrunden, skriver SEEM i sitt utlåtande.

Man fortsätter:

– En genomsnittskonsument torde snarare, utifrån hur enheten som helhet är utformad, få ett intryck av att lotteriet gör något bra med sitt överskott. I detta fall är att bidra till förmånstagarnas verksamhet, menar SEEM.

Beslutet var enhälligt.

Lästips:  Bethards marknadschef om samarbetet med Zlatan

”Vi är stolta över att överskottet gör skillnad”

Anne-Catherine Worth, som är kommunikationschef för Novamedia Sverige AB, vilket är operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet, berättar att man gärna lyfter fram vad överskottet bidrar med i samhället.

− Vi ser som en av våra viktigaste uppgifter att sprida kunskap om de hjältedåd som ideella organisationer gör med hjälp av överskottet från lotteriet. Vi är stolta över att överskottet gör skillnad och vi tänker fortsätta att berätta om det och ge ett kvitto på hur kundernas deltagande i lotteriet gör nytta, säger Anne-Catherine Worth.

Ärendena finns att läsa i sin helhet på SEEM:s hemsida.


 *** Inbjudan: Kom på Spelfrukost i Stockholm 24 maj! 


*** Se allas löner och ta del av lönestatistik: Ratsitkatalogen 2018


 *** Förverkliga dina drömmar: Spara i aktier eller fonder hos Avanza 


*** Alltid fast pris, aldrig bindningstid. Behåll ditt nummer med Fello mobilabonnemang.


*** Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev.

Det här inlägget innehåller reklamlänkar från Avanza, Fello och Ratsit. Om du väljer att köpa något via dem går en liten summa till The Gambler Magazine. Länkarna är ett sätt att minska sajtens kostnader. Använd dem gärna.

Gå till Start