Nyheter om spel och spelbranschen

Spelbranschen har dåligt anseende – det här bör göras enligt kunderna

Dela den här artikeln:

En ny undersökning, gjord av Svenskt Kvalitetsindex (SKI), visar att allmänheten och kunderna har ett ovanligt lågt förtroende om spelbranschen – jämfört med andra branscher. I sin rapport lyfter SKI förslag på åtgärder som branschen bör ta till sig.

Under presentationens rubrik ”Vad bör branschen göra” har Svenskt Kvalitetsindex valt ut öppna kommentarer från undersökningen.

SKI:s slutsatser enligt sin sammanfattande presentation:

  • ”Branschens generella nöjdkundindex är lågt men…
    • Vi ser ett samband mellan spelfrekvens, insats och kundnöjdhet
    • Vadhållning på hästar samt sport och pokerspel har en kundnöjdhet över index 60
    • Nätspel har generellt högre kundnöjdhet än spel på plats/i butik
    • Branschen får generellt gott betyg på sin produktkvalitet
  • Svagt imagebetyg – ett mål bör vara (minst) index 70
  • ”Top-of-mind” smickrar inte… vi ser sällan den här typen av kommentarer
  • Icke-spelare och sällanspelare är mycket kritiska – svårt att nyrekrytera/utveckla
  • Kort sagt: Branschen bör ta anseendefrågan på allvar”
Lästips:  Nya spelutredaren: "Ligger i allas intresse att det ska fungera"

Åtgärder som kunder och allmänheten föreslår

Åtgärder enligt spelare och icke-spelare från undersökningens öppna kommentarer:

  • ”Minska reklam och annonsering
  • Arbeta mot spelberoende (både förebyggande och mer kontrollerat)
  • Visa ökat samhällsengagemang (dela vinst till föreningsliv, välgörenhet)
  • Visa större transparens och ansvarstagande
  • Dela ut fler mindre vinster”
Lästips:  Svenska Spel och KIT gör filmer för att öka kunskapen om matchfixning

SKI: ”Ta anseendefrågan på allvar”

Undersökningen genomfördes mellan 23 november och 5 december 2017 via webbaserad datainsamling via ett demografiskt representativt urval om 1003 respondenter.

– Ta anseendefrågan på allvar, så här svaga siffror kan man inte leva med långsiktigt om man vill vända en negativ branschutveckling, skriver SKI i sin slutliga rekommendation till spelbranschen.

Sammanfattningen av undersökningen finns att läsa här.


*** Efter två år av skrivande släpper Magnus Berglund och Frans Fransson boken Hållbar sponsring. Boken beskrivs som en handbok för rättigheter med teori, tips och inspiration. Ett stort fokus har lagts på idrottens samhällsnytta. Läs mer om boken här.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev

Dela den här artikeln:
Gå till Start