Nyheter om spel och spelbranschen

Sifo: 2017 köpte bolagen spelreklam för 5,5 miljarder

Dela den här artikeln:

Spelbranschen har ökat marknadsföringstakten – och väntas köpa ännu mer spelreklam under 2018. Fjolårssiffror som Dagens Industri tagit fram visar att positionering och nykundsrekrytering genom ökad marknadsföring redan är på högvarv.

Enligt Sifo-siffrorna uppgick spelbolagens bruttoreklaminvesteringar i Sverige till fem och en halv miljard kronor under 2017.

De 5,5 miljarderna kan jämföras med de 3,8 miljarder kronor som bolagen köpte spelreklam för 2016, enligt Dagens Industri. Samma siffra för 2015 var enligt Lotteriinspektionen 3,3 miljarder.

Kindreds ökade enligt tidningen sina marknadsinvesteringar med 12 procent till 442 miljoner kronor. LeoVegas ökade sina reklamsatsningar med 83 procent till 313 miljoner kronor.

Lästips:  Sustainable Gambling Academy: Ny chefsutbildning i hållbart företagande

Reklammarknaden väntas växa något

Institutet för Reklam- och Medieinvesteringar (IRM) sammanställer varje år den totala marknadsföringsinvesteringen som sker i Sverige (alla branscher). Underlaget för 2017 publiceras under våren, men 2016 års siffror finns tillgängliga.

Som andel av den totala reklamkakan stod spelbolagens reklaminvesteringar 2016 (3,8 miljarder) för ungefär fem procent, med en stor reservation*.

– Indikationerna kring reklamutvecklingen nästa år [2018] är goda men IRM förväntar att tillväxttakten avtar något, delger IRM i en prognoskommentar.

– Konjunkturprognoserna visar på en gradvis avtagande tillväxttakt de kommande åren samtidigt som OS, fotbolls-VM och riksdagsval driver på annonsinvesteringen, särskilt inom vissa mediekategorier.

* Siffran är beroende av vad som ingår i begreppet ”reklaminvesteringar”, hur dessa är nedbrutna i kategorier och definierade.

Lästips:  Bonuserbjudanden – Spelinspektionen inleder tillsynsinsats

IRM Reklamkakan 2016 (Sverige, alla branscher)

  • Medieinvesteringar (TV, tidningar, radio, Internet etc): 34 876 MSEK
  • Marknadsaktiviteter (butiksreklam, event, mässor, sponsring etc.): 25 091 MSEK
  • Produktionskostnader (byråproduktion, reklambilagor etc)14 092 MSEK
  • TOTALT 2016: 74 059 miljoner kronor

Källa: Reklaminvestering 2016


*** Sponsrat: Visste du att TR Media når ca 300 000 spelintresserade varje vecka?


*** Vad är ROI? WikiBet ger svar och reder ut begreppet.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev


*** Boktips: Hållbar sponsring – en handbok för dig som vill ha fler sponsorer.

Dela den här artikeln:
Gå till Start