Nyheter om spel och spelbranschen

Spelföretaget tar på allvar klivet in i Japan

Dela den här artikeln:

Catena Media tar steget in på allvar i Japan genom att förvärva sin första affiliatesajt på marknaden.

De förvärvade tillgångarna är enligt Catena Media några av de högst rankade webbsidorna inom kasino i Japan.

Den förvärvade verksamheten, som startade 2006, engagerar ett team på tre heltidsanställda, vilka kommer att påbörja anställning i koncernen, och fyra frilansjournalister.

– Detta är ett bra exempel på ett förvärv i linje med vår globala tillväxtstrategi, och kommer att positionera oss för framtida expansion i Asien, säger Robert Andersson, vd för Catena Media.

Köpeskillingen uppgår till 5,5 miljoner amerikanska dollar.

Lästips:  Bethard värvar Magnus Rydeving: "Ganska snart insåg jag att bolaget menade allvar"

CLSA: Japan har en enorm marknadspotential

– Den japanska spelmarknaden kan bli enorm, estimerade investmentgruppen CLSA så sent som för ett år sedan.

– Landet kan bli en 40-miljardersmarknad ($, reds anm.), större än Macau (27,1) och Las Vegas Strip (6,3), fortsatte man.

Efter förvärvet flyttar Catena Media sina existerande japanska domäner till Tokyo för att integrera dem i den förvärvade verksamheten.


*** Efter två år av skrivande släpper Magnus Berglund och Frans Fransson boken Hållbar sponsring. Boken beskrivs som en handbok för rättigheter med teori, tips och inspiration. Ett stort fokus har lagts på idrottens samhällsnytta. Läs mer om boken här.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev

Dela den här artikeln:
Gå till Start